Ik denk dat m'n accu overleden is.
Wat is er aan de hand:
M'n licht flikkert (binnen en buiten) als de dynamo draait, vooral met lage toerentallen.
Als ik de spanning meet zonder lopende dynamo is ie ong. 11,4 volt.
Als ik de spanning meet met lopende dynamo is deze niet constant en varieert/schiet heen en weer tussen 14,4 tot 15,1 volt.
Het is ook pas sinds het koud is buiten.
Kan iemand mijn idee bevestigen of een extra controle-puntje aangeven voordat ik 60 euro uit ga geven aan een nieuwe accu.
Accu overleden?
Moderators: vtspower, webmasters
-
- Archivaris
dat lijkt e nog makkelijker aangezien je dan ook met je ECU komt te zitten, of je moet snel een accu kunnen verwisselen want je moet met een beetje geluk je ECU opnieuw setten.DuFF wrote:ik heb ook nog een accu staan uit me volcane, doe ik niks mee mag je zo meenemen.
ik had nooit problemen met de accu dus die is nog perfect.
makkelijk om te testen.
Groetjes,
Michel
Ik heb afgelopen week ook net mijn accu vervangen (van de xantia)
omdat ze een beetje traag begon te starten.
ik heb ook de laadspanning gemeten, deze was ok vervolgens de accu aan de lader gezet, da lader gaf maar 1 ampere aan en na een paar uur heb ik met een zuur wegertje even de cellen afzonderlijk getest....conclusie: kapot
maar ja ik hou niet van 'geknooi' en ik heb maar een verse 55 ah exide accu aangeschaft ( 48? ex btw)
tja, een accu heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven
maar even to the point
je kunt aan de laadspanning niet de conditie van de accu afleiden d.w.z. als je accu maximaal opgeladen is het amperegetal laag en de klemspanning hoog.
profile (een kwik-fitter bij ons in de buurt ) heeft hele simpele en betrouwbare accu testers en doet dit meestal kostenloos, de accu's die ze leveren (profi-start of exide ) zijn betrouwbaar en er zit twee jaar garantie op
succes
omdat ze een beetje traag begon te starten.
ik heb ook de laadspanning gemeten, deze was ok vervolgens de accu aan de lader gezet, da lader gaf maar 1 ampere aan en na een paar uur heb ik met een zuur wegertje even de cellen afzonderlijk getest....conclusie: kapot

maar ja ik hou niet van 'geknooi' en ik heb maar een verse 55 ah exide accu aangeschaft ( 48? ex btw)
tja, een accu heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven
maar even to the point

profile (een kwik-fitter bij ons in de buurt ) heeft hele simpele en betrouwbare accu testers en doet dit meestal kostenloos, de accu's die ze leveren (profi-start of exide ) zijn betrouwbaar en er zit twee jaar garantie op

succes

ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm
"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm
"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"