welk relais electrische ramen???

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
willy_waste
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM

welk relais electrische ramen???

Post by willy_waste »

Ik heb met veel belangstelling de diverse topics over het inbouwen van electrische raambediening gelezen.
De raamarmen en dergelijke heb ik reeds geplaats.
Ben nu toe aan de aansluiting en heb begrepen dat dit over een relais van 30 amp. gebeurt, aangezien ik een leek ben op gebied van electronica vraag ik mij af wat voor relais dit moet zijn, ik heb op de sloop uit een ZX een relais gehaald van 30 amp. met 4 aansluitpunten op het relais staat een schema met de volgende cijfers 85, 86, 87 en 30.
Is dit goed en zo nee waar moet ik dan naar zoeken en waar vind ik dit???
Graag enige hulp!!!!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ja dit is 'n prima relais!

Als het goed is vind je op een van de zijkanten van het relais een (ingegraveerde) schematische tekening hoe je het moet aansluiten.

Hier een verklaring van de cijfers:

30: Draad van de el-ramen die je wilt schakelen (accu-kant)
87: Draad van de el-ramen die je wilt schakelen (schakelaar/bedieningsmotortjes-kant)

85: schakeldraad (dat er dus voor zorgt dat het relais in werking treedt, en dus 30 en 87 doorverbindt)
86: massa

willy_waste
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM

Post by willy_waste »

Beste Glenn@nl,
Ik ben gerustgesteld, mag ik je hiervoor hartelijk bedanken.
Groetjes Willy

willy_waste
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM

Post by willy_waste »

Beste forumleden,
Graag nog wat hulp a.u.b.
Alle bedrading nog een keer doorgemeten volgens het schema van glen@nl en zowaar het klopt.
Ik heb een kabel rechtstreeks vanaf de accu getrokken en deze 30 amp. gezekerd.
Wat nu nog moet gebeuren is de aansluitingen op het relais, wat bij mij nog de volgende vragen oproept.

1. Aan de bestuurderzijde moet ergens een massa aansluiting zitten, ben zover mogelijk onder het dashboard gekropen met een lampje maar ik kan hem niet vinden, waar moet ik zoeken???

2. Moet er tussen de 12 volt van het relais en de aansluiting voor de electrische ramen ook nog een zekering komen???

3. Als ik de kabel van de radioaansluiting aftak en deze als schakeldraad voor het relais gebruik moet deze dan ook nog gezekerd worden???

Alvast bedankt voor de support.

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Massa moet je van een bestaande massadraad aftappen want het massapunt zit op de stuurkolom en daar kom je zo niet aan.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

je kunt alles afzekeren, vooral als je niet zo'n electro freak bent, en zelfs als je dat wel bent, kun je het voor de zekerheid beter doen.

Massa is gewoon een blank stukje metaal zoeken, schroefje ofzo....

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Massapunt kun je bij voorbeeld ook vinden aan de bestuurderszijde, links onder de hoek van het portier, onder de kunststof afwerklijsten (en dan nog een stukje dieper onder het kleed). Is een dikke gele draad, als ik het me goed herinner.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Eenvoudig massapuntje (bij iig een type 2) is onder dat plastic bakje in de middenconsole, voor je handrem. klik het bakje eruit, en tadaaa

Daar zit 'n bout/moer waar je nog wel enkele massadraden op kwijt kunt.

willy_waste
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuFeb26, 2004 8:18:15 PM

Post by willy_waste »

Forumleden, bedankt voor alle tips.
Inmiddels alles aangesloten en werkend, alleen rechterraam gaat mechanisch nog niet geheel soepel maar ik heb geen zin meer de hele draagarm weer uit de portier te halen (vervelend klusje).
Volgende stap wordt centrale deurvergrendeling.
Ik hoop dat ik hierbij wederom op uw support mag rekenen.
Groetjes en nogmaals bedankt,
Willy

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Keb ook even een relais vraagje :)

Image

Ik heb de getallen 1, 2, 3 en 5.
Dus 1 en 2 zijn de 12v kabels van accu naar relais en van relais naar schakelaars, maar welke moet nu waar, of maakt dat niet uit?
Nummer 3 lijkt me dan de schakeldraad en nummer 5 de massa.
Klopt dit?

Hoe ik de boel verder moet aansluiten weet ik nog niet, moet dat nog uitzoeken.
D'r staat gelukkig vrij veel info over op het forum dus dat komt later :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Voglens mij is het zelfs andersom, 3 en 5 zijn de 12V vanaf accu en naar schakelaars, en 1 en 2 zijn van de schakelspoel

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

wat icebyte zegt idd!

3 en 5 is de draad tussen accu en schakelaars die je wilt onderbreken met het relais.

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

Hallo bij onze AX GTinj 1992 (dus type2) begon de linker raam te haperen en nu doet hij inmiddels helemaal niets meer... Het betreft hier dus een origineel ingebouwd electrisch raam. Ik denk dat het relais het heeft begeven maar waar bevind deze zich? In het zekeringkastje onder het stuur? of bij de wielpoot nabij de accu?
Wie o wie kan het me vertellen??
Alvast bedankt.
Harry
Citrofilus Totallus

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Bixie wrote:Hallo bij onze AX GTinj 1992 (dus type2) begon de linker raam te haperen en nu doet hij inmiddels helemaal niets meer... Het betreft hier dus een origineel ingebouwd electrisch raam. Ik denk dat het relais het heeft begeven maar waar bevind deze zich? In het zekeringkastje onder het stuur? of bij de wielpoot nabij de accu?
Wie o wie kan het me vertellen??
Alvast bedankt.
Harry


Als de andere ramen het nog wel doen zou ik niet zeggen dat het relais kapot is, maar eerder de motor. of een draadbreuk in de bekabeling naar het portier toe.

Relais zorgt er namelijk alleen voor dat de spanning van al de raammotortjes afgehaald wordt als het contact uitgezet wordt.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kans is groter dat niet het relais maar de kabel tussen chassis en portier gebroken is (draadbreuk).
De ruimte tussen portier en chassis is niet echt groot en de dunne kabelboom maakt daar twee behoorlijk scherpe knikken.
Na een flink aantal keren het portier open en dicht doen, krijg je metaalmoeheid in de draden en breken ze (wat je aan de buitenkant van de draad door de isolatie bijna nooit kunt zien).
Eerst maar eens draden doormeten, zou ik zeggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

Hye bedankt allemaal.
Ik heb even spanning gemeten op de stekker (5 polig) en kom 3x nul volt tegen en 2x vijf volt ten opzicht van massa....is dat ok?
Om de kabels door te meten moet ik even weten waar ze de carosserie binnenkomen en naar toe gaan... gaan ze naar de motor ruimte of onder het stuur?
Alvast bedankt.
Groetjes
Harry
Citrofilus Totallus

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

in de motorruimte komen ze niet bij mijn weten die van het rechter portier komt chter het dashbord kastje binnen en zit daar gestekkerd.
Die van het linker portier komt links naast het zekeringenkastje binnen en zit daar gestekkerd. Als je op deze plaats meet heb je de grootste kans dat je eventuele draadbreuk vind maar het zijn *** plaatsen om te bereiken.

Als ik verkeerd zit hoor ik het graag ik ben een halve leek maar heb ondertussen al een keer een paar portieren ontmanteld.

AX Piet

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Bixie wrote:Hye bedankt allemaal.
Ik heb even spanning gemeten op de stekker (5 polig) en kom 3x nul volt tegen en 2x vijf volt ten opzicht van massa....is dat ok?
Om de kabels door te meten moet ik even weten waar ze de carosserie binnenkomen en naar toe gaan... gaan ze naar de motor ruimte of onder het stuur?
Alvast bedankt.
Groetjes
Harry


5V is te weinig, je moet als het goed is 1x 12V tegenkomen, en een aantal massa op de 5 polen, weet het zo even niet meer uit mn hoofd, heb zelf namelijk net el. ramen ingebouwd.

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

axpiet wrote:in de motorruimte komen ze niet bij mijn weten die van het rechter portier komt chter het dashbord kastje binnen en zit daar gestekkerd.
Die van het linker portier komt links naast het zekeringenkastje binnen en zit daar gestekkerd. Als je op deze plaats meet heb je de grootste kans dat je eventuele draadbreuk vind maar het zijn *** plaatsen om te bereiken.

Als ik verkeerd zit hoor ik het graag ik ben een halve leek maar heb ondertussen al een keer een paar portieren ontmanteld.

AX Piet
Het is anderhalf jaar later en linker raam doet nou helemaal niets meer...inderdaad kabelbreuk. Ik moet dus de kabel vervangen maar moet dan bij de genoemde *** plaatsen terecht. Is het handig in dat geval het dashboard compleet los te schroeven?? Lijkt me errrugg veel werk....
Citrofilus Totallus

Post Reply