Accu of Dynamo?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
De Freker
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedAug30, 2006 10:23:20 PM
Location: Haarlem

Accu of Dynamo?

Post by De Freker »

Dag mensen, ik ben nieuw....

Ik zal me elders ff officieel voorstellen

Ik heb een AX volcane 1.1 uit '95.

Gisteravond was ik m'n net ingebouwde audio aan het afstellen.

Ik deed dit bewust met draaiende motor....alles leek goed te gaan, af en toe flink hard natuurlijk om overstuur-grens te bepalen....en ineens PLOEP radio uit.....Ik heb een directe voedingskabel ghetrokken naar accu, met zekering....deze kabel splitst op naar headunit en versterker....

Nou mn auto liep toen nog wel, MAArrrrrr die begon wel kuren te vertonen....toerenteller liep verkeerd-om bij gas (naar beneden, negatief zegmaar) en lichten werden minder....uiteindelijk viel hij uit. Met aanloopje en koppelingen oplaten komen kreeeg ik hem wel aan de praat, maar na 500 meter was het weer over en uit....viel gewoon weg tijdens rijden!

DUS:
1 - of de accu is nu stuk

2 of de dynamo....

dus andere (ook lege) accu erin gezet, met startkabels auto gestart en na tijdje kreeg ik ax aan de praat.....MAARRRR zodra ik de kabels loshaal valt ie na 3 seconden weer uit!

Dus: Of er is een mega stroomlek, OF de dynamo is echt naar z'n grootje en laaadt niet meer bij....

Wat denken jullie???

en als jullie aan stroomlek denken...alle zekeringen zijn nog in tact, kan niks raars bedenken, heb zelfs alle stroom naar audio losgehaald...alle andere stroomverbuikers staan uit.... :?: :?: :?: ook dan...

Alvast dank voor jullie reactie!

Groet,

:arrow: Freek :arrow:
...tsja....

Ax 1.1 Volcane, Alfa 75 TS :twisted:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hmmmzzz klinkt bekend........ Bij mij was het probleem een dynamo die naar z'n grootje was. De motor gaf z'n laatste snik op het opritje van de garage. Dat was meteen het tweede "probleem"; ze hebben 'm netjes gemaakt, maar het heeft me veel te veel geld gekost!


Een echte diagnose laat ik over aan de club-experts natuurlijk :wink:
AX GTI '91

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je moet even meten hoeveel spanning je accu geeft. Met draaiende motor moet dat tussen de 13,8 en 14,5 Volt zijn. Is dit niet het geval is waarschijnlijk je dynamo niet meer in orde. Veelal is dit op te lossen door enkele de spanningsregelaar en de koolstaafjes op de dynamo te vervangen. Dit is heel makkelijk en met een heel klein beetje technisch inzicht kan je dit zelf vervangen.

De Freker
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedAug30, 2006 10:23:20 PM
Location: Haarlem

Post by De Freker »

Bedankt voor jullie reacties zover!

@ Browny, Is daar toevallig ergens al een handleidinkje van beschikbaar? Heb nog nooit een dynamo uit elkaar gehaald....en daarnaast verschillen dynamo's ook nog wel eens....

Ik neem aan dat de Dynamo zoiezo UIT de auto moet....?

Dank

:arrow: frk :arrow:
...tsja....

Ax 1.1 Volcane, Alfa 75 TS :twisted:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dynamo uitbouwen maakt het een stuk makkelijker ;)

Kijk eens hier voor een handleiding (in het Engels, dynamo = alternator) dynamo in/uitbouwen (en ook heeeeel veel andere dingen). Als het goed is staat daar ook al iets over revisie genoemd trouwens.

:!: BTW: ik heb pas na 5x je nick zien het woordgrapje door; hij's wel erg vet :lol:

De Freker
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedAug30, 2006 10:23:20 PM
Location: Haarlem

dynamo

Post by De Freker »

Zo! nou daar ben ik weer hoor! :lol:

Heb toch maar gewoon de dynamo vervangen....eerst ff gekeken naar mn oude, maar dat werd me ff teveel gerommel....bij een vertrouwde sloop voor ? 25 een gecontroleerde dynamo gehaald.

En: alles werkt weer! Dus heb blijkbaar mn dynamo een optater verkocht tijdens het afstellen.

@ pcrodent: thanx 8) Die van jou daar ben ik nog mee bezig..... :lol:

Bij deze nogmaals dank voor jullie reacties!

kroezen maar weer!

Groet!
:arrow: frk :arrow:
...tsja....

Ax 1.1 Volcane, Alfa 75 TS :twisted:

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Interessant draadje. Mijn dynamo is ook overleden.

Ben nu die Haynes aan het downen. Eens zien of ik daar wat mee kan.

Heeft iemand nog tips hoe ik na kan meten of de spanningsregelaar nog goed is? De koolborstels zijn in in ieder geval wel nog in orde.
Als die regelaar ook nog ok? is, zou een diodebrug kapot kunnen zijn. Geen idee wat dat is, maar die dingen zijn duur heb ik gehoord.
Dus dan maar gelijk een revisieexemplaar. Is trouwens 110 euro voor een gereviseerde dynamo een goeie prijs?

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Tsja, dan moet je zeker wel een goede hebben ja.

Weet iemand overigens zo de gegevens van de componenten die gewisseld moeten worden?
Mijn radio wil ook nog weleens uitvallen bij richting aangeven en claxoneren, maar meestal nog bij het remmen(dit alleen wanneer de verlichting aan staat)
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Weet iemand overigens zo de gegevens van de componenten die gewisseld moeten worden?
Mijn radio wil ook nog weleens uitvallen bij richting aangeven en claxoneren, maar meestal nog bij het remmen(dit alleen wanneer de verlichting aan staat)


Heb je per ongeluk de bedrading bij je radio verkeerd aangesloten?? De massa draad perongeluk verwisseld met de bedrading voor je verlichting?

Er zit namelijk een groen draadje achter bij radio (ik dacht met een grijs/blauw geblokte streep erop, tenminste bij mijn axje) die is voor de verlichting van je radio te dimmen als je je verlichting aanzet (als je radio deze functie heeft) Dus ik zou dat eens goed controleren.


Heb hier trouwens voor de mensen die een radio willen inbouwen een overzicht van de bedrading (Uit mijn eigen ax type 2 uit 1995)
Als je een nieuwe radio wil inbouwen heb je isostekkers nodig om deze aan te kunnen sluiten kun je bij de meeste autozaken wel halen.

-Voedende gedeelte-
Grijs met rood geblokte streep erop = geschakelde + vanaf contact (15+)
Grijs draad = massa (31-)
Groen = verlichting ( 58 ) Deze altijd ff doormeten zodat je geen fout kan maken met de groene bedrading voor je speakers.
Wit = Constante + van accu (30+)

-Speakers-
Groen= massa speaker
Bruin= plus speaker
Deze bedrading kun je het beste ff doormeten mbv een multimeter er zit op de meeste een functie om diodes door te meten, als je dan de pennen op deze stand zet begint de multimeter te piepen, haal je speakers los (3-deurs achter de voorstoelen/5-deurs bij de voorportieren of waar je ze hebt geplaatst) meet tussen de bedrading achter je radio en tussen een van je speakerdraden totdat je de juiste bedrading gevonden hebt. Dit heeft mij veel zoeken bespaard.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

KMvrtr wrote:Dus dan maar gelijk een revisieexemplaar. Is trouwens 110 euro voor een gereviseerde dynamo een goeie prijs?


nee, een nieuwe is ongeveer even duur als je goed zoekt!

Post Reply