Elektrische ramen probleem

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Elektrische ramen probleem

Post by Joris »

De ramen van mijn gti werken niet meer!
Er staat spanning op de stekker waar de schakelaar op zit, maar er komt geen spanning op de stekker die naar de motor gaat.

Zekeringen zijn goed, motortjes ook.
Kan er een relais kapot zijn? en welke kan dat zijn?
Of moet de motor vast zitten in de deur om genoeg aarde te hebben?

De schakelaar heb ik ook omgeruild maar zonder resultaat.

iemand een idee?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Een kapot relais ligt het meest voor de hand als beide ramen dienst weigeren.

Volgens mij is dat 'n oranje relais (30Ampere iig)

Wat ook kan is een kabelbreuk (en check dan vooral de kabels in dat flexibele buisje tussen deur en carosserie, deze kunnen door het vele open-dicht van de deur langzaam gaan breken)

Naar mijn weten (Type2) gaat er 1 dikke plus (12V) en 1 dikke massa naar je deur, die in je deur pas gesplitst wordt (naar 4 massa en 2 12V). Om massa te krijgen hoeven de motors dus ook niet vast te zitten.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

schakelaar kan ook defect zijn, aangezien er wel stroom op de schakelaar binnenkomt, maar niet naar de deuren toegaat, heb je de uitgaande draden van de stekker naar de motoren al eens gemeten, als daar ook spanning op staat dan zit er ergens een breuk onderweg.

Relais kan het niet zijn, dan zou er namelijk helemaal geen stroom meer op de bedrading staan. He relais is er alleen voor om de stroom van de zooi af te halen op het moment dat je em van contact afhaalt.

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

IceByte wrote:schakelaar kan ook defect zijn, aangezien er wel stroom op de schakelaar binnenkomt, maar niet naar de deuren toegaat, heb je de uitgaande draden van de stekker naar de motoren al eens gemeten, als daar ook spanning op staat dan zit er ergens een breuk onderweg.

Relais kan het niet zijn, dan zou er namelijk helemaal geen stroom meer op de bedrading staan. He relais is er alleen voor om de stroom van de zooi af te halen op het moment dat je em van contact afhaalt.

Relais werkt en schakelaar werkt ook!
Op de stekker van t de motor staat geen stroom, dus moet t wel in de kabel zitten van de schakelaar naar de stekker van de motor!!

heb weer wat te doen :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Als het goed is zit er origineel een stekker achter het dash waarmee je het laatste stuk vanaf achter het dash > motor kunt loshalen, je zou daar dan een meting kunnen doen, dan hou je alleen het laatste stukje over dat door de deur loopt waar het dan in kan zitten.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Uit de eerste post maakte ik op dat beide ramen niet meer werkten, maar het is er dus maar eentje?

Dan is het waarschijnlijk inderdaad een bedradingsprobleem vanaf de schakelaar (die in de deur zit neem ik aan?) tot het motortje.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

ze doen het beiden niet... vrij vervelend.. met dit weer hehe.. en we hebben het relais omgewiseld met mijn gti en die was gewoon goed...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Als ze het beide niet doen dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat de fout zit tussen schakelaar en raammotor (de kans is heeeeel erg klein dat dit precies op hetzelfde moment losraakt of afbreekt).

Een kabelbreuk van de massakabel lijkt me dan toch het meest voor de hand liggende, deze loopt als 1 dikke kabel de bestuurdersdeur in en wordt daar (in ??n keer) gesplitst in 4en voor de twee schakelaars. Is deze al gecontroleerd en doorgemeten?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Glenn@nl wrote:Als ze het beide niet doen dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat de fout zit tussen schakelaar en raammotor (de kans is heeeeel erg klein dat dit precies op hetzelfde moment losraakt of afbreekt).

Een kabelbreuk van de massakabel lijkt me dan toch het meest voor de hand liggende, deze loopt als 1 dikke kabel de bestuurdersdeur in en wordt daar (in ??n keer) gesplitst in 4en voor de twee schakelaars. Is deze al gecontroleerd en doorgemeten?

tenzij de bediening in de deurpanelen zit lopen de massadraden niet naar de portieren toe. In mijn setup heb ik 2 draden die naar de portieren lopen, dat zijn de draden voor de motor, verder heb ik alles in de middenconsole lopen. Het zou een massadraad kunnen zijn, is gewoon een kwestie van weerstand meten tussen de draad en een punt op het chassis.

Anouschka
AX Master
AX Master

Post by Anouschka »

Bij mij doet nu 1 raampje het niet. Soms gaat ie na een paar keer drukken wel open, maar erg moeizaam. Net kreeg ik hem overigens helemaal niet meer open. Raampje aan de bestuurderskant gaat gelukkig nog wel gewoon open, das wel zo handig met parkeergarages. Is dit simpel op te lossen voor een leek als ik?

Post Reply