lege accu door lampen. help..

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber

lege accu door lampen. help..

Post by Tommmm »

Nadat ik gisteravond voor de tweede keer deze maand met een lege accu stond zodat ik niet verder kon. startkabels eraan moesten, ik te laat was voor eht werk en straks nog de radio en klok voor de tweede maal moet afstellen heb ik besloten om e lampenverklikker te gaan maken. want ja die heeft het percies 2 keer 2 dagen gedaan. Aleen na al enkele keren gezocht te hebben en nog steeds niet verder ben dan. "het zal wel een van die kastjes bij het zekeringenkastje zijn" hierbij de kreet.

help

Hoe werkt dit systeem ongeveer en waar zit het ongeveer verstopt?

alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie me zo helpen dat ik niet meer met een lege accu stan omdat ik kijk hoelang een accu meegaat.

voor de gene die het echt wil weten. 1ste keer heeft hij het 4 uur volgehouden, gisteren 1,5 uur. Met dank aan het klokje.

owjah wie=wie staat op de planning. alleen nog even een fototoestel regelen/kopen.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

maak het deur schakelaartje open,

zet daar 1 draad op, doe je lichten aan en prik met het andere draad in het zekering kastje op het contact

je hoort snel genoeg welke gaat piepen.
Dan nog even kijken of het piepen uitgaat als de deur dicht zit
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Als je een type 2 ax hetb (rond dashbord, zekeringkastje linksonder het stuur) is het een simpel blokje wat je er zo in kan klikken en hoppa de lichtverklikker werkt.

Misschien is dat blokje versleten en moet je er effe een sloop versie insprikken. Hij lijkt precies op die van de knipperlichten. Zo'n grijs vierkantje in je zekeringkastje.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Tommmm »

owkeej bedankt. ga een deze dagen eens sleutelen want het is toch wel een verrekkes handige functie. maar joost bedoel je echt met die draad over de contactpunten van de zekeringen glijden? En dat grijze kastje? is dat kliksysteem?
vervangen:

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Tommmm wrote:En dat grijze kastje? is dat kliksysteem?

Ja. Heeft 3 contactpunten en die klikken zo in het zekeringkastje.

Als je niet weet wat er bedoeld wordt;
-zet je knipperlichten aan en voel / hoor in het zekeringkastje wel relais er tikt.
Precies zo'n kastje wat er naast zit is die voor de lichtverklikker.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Tommmm »

eigenlijk dus weer heel simpel. kan die 2 natuurlijk omwisselen dan weer ik of het aan het grijze kastje ligt. ze zijn toch ongeveer hetzelfde. komt goed, ga weer lekker hobie-en.
vervangen:

To do:

menno
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menno »

Ha, da's een goed idee, maar hoe werkt dat op een type 1? Die van mij (1.1 tge uit '90) heeft van zichzelf geen verklikkertje, althans nooit gemerkt dat-ie erin zat, en ik heb al wel eens door schade en schande ondervonden dat lampen ook stroom gebruiken als de motor uit is :oops:

Met elektronica ben ik altijd bang dat ik wat kapot maak, dus even vanaf 't begin, en corrigeer me als ik ernaast zit:

Principe:
- Schakelaartje in de deur werkt net als het lampje in de koelkast. Deur open maakt contact, deur dicht onderbreekt.
- Een verklikkertje maakt kabaal als er stroom door c.q. spanning op komt. Om dat zinnig te laten wezen, moet die stroom samenhangen met het aan/uit staan van je verlichting.
- Massa via een van de beschikbare punten, of op een willekeurige plek op carrosserie maken.

Kortom: je zoekt een stroomkringetje dat alleen voeding krijgt als je stadslicht en/of dimlicht ingeschakeld is, en geschakeld wordt via de deurschakelaar. Als je nu de voeding uit je zekeringenkast wilt halen, dan werkt dat alleen als de aansluitingen die je pakt pas NA je lichtschakelaars zitten, volgens mij. Dus als de zekeringen pas na de schakelaars komen. Anders krijg je ook gepiep zonder dat je je verlichting hebt ingeschakeld. Maar als het in een type 2 min of meer standaard is, dan zal dat wel zo zijn. Ik neem aan dat een type 1 dan niet zoveel afwijkt dat de zekeringen daarin VOOR de schakelaars zitten.

Concrete vragen aan jullie:
- Wie schiet er gaten in mijn gedachtenspinsels?
- In een type 1 zit er een zekeringenkast bovenin het dashboard, kan je daar dan wat mee?
- En als stads- en dimlicht over verschillende zekeringen lopen, kan het dan kwaad om het verklikkertje vanaf beide zekeringen te voeden? En om het echt degelijk te doen, hoort voeding vanaf grootlicht er dan niet ook bij?
- Welke zekeringen zouden dit moeten zijn in een type 1? Of wordt dat, zoals wel vaker, echt een kwestie van proberen omdat de werkelijkheid weer eens af kan wijken van het boekje?

En dan nog een nabrandertje: dat schakelaartje schakelt het lampje in je plafond. Kan er wat verkeerd gaan (accu leegtrekken, iets kortsluiten, onterecht gepiep of lampjes aan) doordat je verschillende stroomkringetjes aan elkaar knoopt?

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

ik heb het idd over ene losse verklikker.

NEE je moet niet op 2 zekeringen gelijk doen (krijg je rare effecten van)
JA je moet gewoon even proberen met het draadje op de zekering, of het contactje bij de zekering, met type 1 ax is het goed te doen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply