Geluid dempen op bepaalde kanalen van je autoradio

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Geluid dempen op bepaalde kanalen van je autoradio

Post by casanovar »

Hallo allemaal,

Ik heb een Denver CAD 450 autoradio. Nu heb ik vandaag bij de 'action' (low budget, wibra achtig) twee zeer goede speakers gekocht (300 Watt RMS). Dit zijn 2 spreakers (rear). Mijn front speakers zijn maar 30 watt, mijn output is 40 als ik hem vol open draai. Conclusie, de standaart boxen blaas ik op. Nu wil ik deze zodanig demoen dat wanneer ik mijn autoradio vol open draai, deze boxen iets minder hard gaan als mijn 'rear' boxen. Moet dit met een condesator, en zo ja welke?

Thnx alvast!

Tip: Die Denver Cad-450 is te koop voor 80 euro bij de maxwell. Zit MP3, mp3 cardreader(voor telefoonkaartjes e.d.), usb stick / mp3 speler aansluiting op en werkt echt perfect. Afneembaar frontje enz..

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik denk dat je radio maar ~20W (40W piek) levert en dus je front speakers niet zo makkelijk opblaast.

Weet je zeker dat de radio van zichzelf nog geen faderfunctie heeft? Daarmee kun je 'm zo instellen dat ie automatisch de achterboxen minder hard zet dan v??r.
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik heb daarvoor op me radio de optie


FAD

en dan zie je FAD staan, en een middenstreepje, dat is dat ie evenveel vanvoren als vanachter leverd, en door het streepje meer naar links te doen krijg ik meer geluid achter....

en naar rechts is dus meer geluid voor.

mischien heb je 'r iets aan :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

idd een Fader-functie, hebben de meeste radiootjes wel.

Lees overigens eens op www.12vhifi.nl, het is in principe niet goed mogelijk om meer dan 4x18W uit een standaard autoradiootje te halen :)

casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Post by casanovar »

18 watt, ik heb toh echt het idee dat deze 4 x 40 geeft aangezien mijn hele achterbank trilt als ik hem op 30 van de 47 zet. Maargoed, die van mij heeft ook een fader functie, maar dan moet ik mijn boxen eerst goed verbinden. Maar dus helemaal geen gepruts met weerstanden?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dat zou ik niet zomaar doen, kleine kans van slagen als je er niet al verstand van hebt (electronica-opleiding ofzo)...
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

casanovar wrote:18 watt, ik heb toh echt het idee dat deze 4 x 40 geeft aangezien mijn hele achterbank trilt als ik hem op 30 van de 47 zet. Maargoed, die van mij heeft ook een fader functie, maar dan moet ik mijn boxen eerst goed verbinden. Maar dus helemaal geen gepruts met weerstanden?


ze zetten er overal 4x40 of 4x45 op, die van een maat van me zelfs 4x52...

maar dat kan niet :)

18 wattjes is veel hoor.. ik heb zojuist met 60 wattjes de halve buurt wakkergeschud..

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Als het vermogen van de speaker veel hoger ligt dan de radio/ versterker kan je ook makkelijk de speakers opblazen.
Omdat je dan veel vermogen vraagt van de versterker waardoor deze gaat vervormen en je speakers niet meer zuiver worden aangestuurd.

Het is iig nooit verstandig om het volle vermogen van de radio/ versterker te gebruiken.

Post Reply