Sigarettenaansteker monteren.

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
ni3k
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriFeb10, 2006 4:48:27 PM

Sigarettenaansteker monteren.

Post by ni3k »

Hoi,

Ik ben in het bezit van een Citroën AX 1.0 E en heb geen sigarettenaansteker. Nu heb ik er ??n aangeschaft, maar er zit geen montageschema bij.
Heeft iemand enig idee hoe deze te monteren? Ik heb op het forum gezocht, maar niets kunnen vinden over dit onderwerp.

In het pakketje dat ik gekocht heb zit een aansteker, verwarmingselement, een huls (waar het element in komt) en er zit slecht 1 rode draad bij.

Gr Ni3k

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb er toevallig vandaag een aangesloten :D
Er moeten twee draden op worden aangesloten, een plus en een min (en eventueel een plus voor een lampje).

De "huls" is de min. Achterin de huls zit een plus-punt (mijn standaard-AX: schroefje)

Ik begrijp niet waarom de jouwe maar ??n draad heeft. Ik denk dat je er zelf een bij moet maken.
Kijk uit, een Cactussssss

ni3k
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriFeb10, 2006 4:48:27 PM

Post by ni3k »

Achterop de aansteker is dus de plus en de huls de min. Duidelijk! Bedankt! Waarop kan ik de kabels het beste monteren? Kan ik bijvoorbeeld gewoon de plus van de radio gebruiken (splitten)? En de min, die kan ik gewoon op een min-draad van de radio moteren?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ni3k wrote:Achterop de aansteker is dus de plus en de huls de min. Duidelijk! Bedankt! Waarop kan ik de kabels het beste monteren? Kan ik bijvoorbeeld gewoon de plus van de radio gebruiken (splitten)? En de min, die kan ik gewoon op een min-draad van de radio moteren?


Lijkt me niet slim, dan vliegt telkens de zekering dr uit als je em indrukt, sigarettenaansteker lust nogal wat stroom, apart zekeren lijkt me dan geen overbodige luxe :D

ni3k
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriFeb10, 2006 4:48:27 PM

Post by ni3k »

Hmmm..... hoe kan ik dit het beste aanpakken dan? Dan kan ik er morgen lekker mee aan de gang! :D

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb wel lekker die van de radio gepakt, samen gezekerd (want de vorige eigenaar had de radio heel treurig gezekerd :().
Mocht ie eruit knallen dan pak ik een zwaardere zekering...
Kijk uit, een Cactussssss

ni3k
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriFeb10, 2006 4:48:27 PM

Post by ni3k »

Ik heb nu een kabel rechtsreeks van de accu via het (zij)spatbord naar binnen gehaald. Tot zover allen bedankt voor jullie hulp! Zometeen ff een zekering ertussen plaatsen en dan nog de aarde zien te vinden, weet iemand die zo te vinden? Ga nu ff op het forum zoeken. :lol:

(edit)
Heb de zekering 'kast' opengemaakt en daar zie ik links van alle zekeringen een tweetal stekker welke zijn vast geschroeft op het chasis. Zal dit de massa zijn?

ni3k
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriFeb10, 2006 4:48:27 PM

Post by ni3k »

Ik heb de massa gevonden, het was idd hetgeen links naast de zekeringen.
Ik heb hem geprobeerd...... ingedrukt....... gloei.... en toen sprong hij eruit... en HOE! Hij lag al gloeiend op de achterbank!!! :shock:
Gelukkig is er niets verschroeid ofzo. Ik had per ongeluk de klemmetjes iets verbogen, maar inmiddels weer terug gebogen. Nu doet ie het normaal. :lol:
Allen nogmaals bedankt!
Dit forum is echt TE goed!!!! :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik hoop dat je de plus drad gezekerd hebt bij de accu!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

pcrodent wrote:Ik heb wel lekker die van de radio gepakt, samen gezekerd (want de vorige eigenaar had de radio heel treurig gezekerd :().
Mocht ie eruit knallen dan pak ik een zwaardere zekering...


een zwaardere zekering is wel leuk, maar kan het kabeltje wel meer leveren dan de zekering aankan? anders doet de zekering z'n werk niet, en brand het kabeltje door.... lijkt mij :?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

DuFF wrote:
pcrodent wrote:Ik heb wel lekker die van de radio gepakt, samen gezekerd (want de vorige eigenaar had de radio heel treurig gezekerd :().
Mocht ie eruit knallen dan pak ik een zwaardere zekering...


een zwaardere zekering is wel leuk, maar kan het kabeltje wel meer leveren dan de zekering aankan? anders doet de zekering z'n werk niet, en brand het kabeltje door.... lijkt mij :?


Natuurlijk ga ik niet zwaarder zekeren dan het kabeltje aankan. Maar ik denk dat de huidige zekering het wel houdt. De sigarettenaansteker k?n een hoop stroom trekken, maar de tomtom vraagt maar 2A, plus een oude radio kan nooit veel zijn samen... :)
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

okej, ik zei niks :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply