nieuwe bekabeling aanleggen?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
first
AX liefhebber
AX liefhebber

nieuwe bekabeling aanleggen?

Post by first »

Mijn radio maakt continu kortsluiting. Waarschijnlijk door beschadigde kabels. De radio kan ik er zelf wel uithalen. maar is het lastig om nieuwe bekabeling aan te leggen naar de radio toe?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

nee hoor valt mee, je radio heeft in principe alleen een + en een - nodig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

maar vanwaar af moet de bekabeling gelegd worden? en hoe kom ik achter het dashboard?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Re: nwe bekabeling aanleggen?

Post by IceByte »

first wrote:Mijn radio maakt continu kortsluiting. Waarschijnlijk door beschadigde kabels. De radio kan ik er zelf wel uithalen. maar is het lastig om nieuwe bekabeling aan te leggen naar de radio toe?

Het makkelijkste is uiteraard de kabels repareren, ipv hele nieuwe kabels trekken, als ze beschadigd zijn zijn ze best nog te repareren, pas als ze helemaal aan gort zijn en veel te kort zou ik nieuwe kabels gaan leggen.
Want als je aparte draden gaat trekken zul je alsnog de nieuwe draden moeten zekeren, en er voor zorgen dat de oude kabels geen sluiting meer maken

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Re: nwe bekabeling aanleggen?

Post by kevin.broke »

IceByte wrote:
first wrote:Mijn radio maakt continu kortsluiting. Waarschijnlijk door beschadigde kabels. De radio kan ik er zelf wel uithalen. maar is het lastig om nieuwe bekabeling aan te leggen naar de radio toe?

Het makkelijkste is uiteraard de kabels repareren, ipv hele nieuwe kabels trekken, als ze beschadigd zijn zijn ze best nog te repareren, pas als ze helemaal aan gort zijn en veel te kort zou ik nieuwe kabels gaan leggen.
Want als je aparte draden gaat trekken zul je alsnog de nieuwe draden moeten zekeren, en er voor zorgen dat de oude kabels geen sluiting meer maken

even opzoeken waar de kabels kapot zijn
stukje krimpkous MET LIJM halen bij electrozaak

die kan je evt. ook over de lengte knippen en er gewoon omheen leggen
dan verwarmen (met een soldeerboutje of een flink hete fohn ofzo)
wel zorgen dat je iets overlap hebt, zodat ie zich niet weer open trekt zeg maar.

en de zwarte hulsjes om de kabels is krimpkous:

Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

dank voor de tips, ik ga zo de radio verwijderen en dan laat ik jullie wel ff weten waar de schade zich bevindt.

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Ik heb de radio eruit, geen beschadigde achter de radio. Wat ik wel heb aangetroffen aaan de radio zelf is; een uitloper van de gele draad, daar zit een plastic omhulsel om, nou zit er een brandgat in het plastic, wat volgens mij inhoud dat daar het probleem wel eens zou kunnen zitten.
Stalen klemmetje om de kabel heeft ook een zwart plekje. Dat stuk van de kabel wordt niet gebruikt.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Dit is typisch zo'n geval waar foto's gewenst zijn. Is het een gele draad die uit 1 van de 2 stekkers van je radio komt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Sander wrote:Dit is typisch zo'n geval waar foto's gewenst zijn. Is het een gele draad die uit 1 van de 2 stekkers van je radio komt.

gele draad moet eigenlijk 12V-accu op, de rode draad moet 12V vanaf het contact hebben. tenzij je radio ook aan wil kunnen zetten als de auto uit staat, dan kan je geel + zwart bij elkaar doen en aan de 12V-accu hangen.

De zwarte kabel moet ergens naar je chassis. Als ik me niet vergis zijn het de onderste drie kabels van een ISO stekker.

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Probleem is al opgelost! Heb de radio meegenomen naar een automaterialenzaak. Vermoedelijke oorzaak; het omhulsel is van zijn plek geschoven waardoor het stalen klemmetje van de stroomdraad contact maakte met de slede of iets anders van staal. Advies; omhulsel op zijn plek schuiven en vasttapen. Nieuwe zekering erin en klaar is Kees! Het was dus iets heel lulligs.

Post Reply