vette bakken man, die cosworths.. jammer dat als ik 'm verzeker ik zo'n 7500 euro per jaar kwijt ben voor een rallyverzekering (heb 't nl. ooit geprobeerd toen ik nog wat vermogender was, had een prachtige antraciet Sierra 4x4 gezien met een sportluchtfilter, uitlaat + chipje.. 290 pk!) - gewone verzekering krijg ik 'm dus gewoon NIET op..
Cosworths zijn inderdaad snelle blokjes.. tot 400 pk is het niet eens echt een hele grote moeite, opvoeren.
Daarboven krijg je te maken met h??l erg dure onderdelen en komt de bedrijfszekerheid in 't geding. Tot 550 pk is nog redelijk goed te krijgen. Daarboven kom je dan weer echt in de custom parts. Heb echter ooit een blokje mogen aanschouwen dat uit 2410cc (vergrote motorinhoud) 704 pk over 4 wieltjes uit moest weten te smeren...
Het verhaal achter de ontwikkeling van die motor is ook leuk. Er moest een motor ontwikkeld maken voor race-auto's, die (teruggetuned naar maximaal 180 pk) ook in de verplichte homologatie-auto's kon komen, geloof dat Cosworth die opdracht in 1982 kreeg. Geld was geen probleem vond Ford, en ze gaven er een Pinto-tweelitermotor bij als uitgangspunt. Er werd dus meteen met lompe plannen gegooid.. 1993 cc, multipoint injectie, een turbo en zestien in plaats van de toen gebruikelijkere acht kleppen werd het basisidee.
Al vrij snel kwam Cosworth met een blok op de proppen: De YBT (N5A) als ik me niet vergis. Ding leverde 350 pk in rally-trim en... Cosworth moest zich veronderschuldigen, de 180 pk voor op straat was niet gehaald. Verder terugtunen dan 220 pk @ 6250 r/min zou het karakter nekken, en dus hadden de Cosworth-engineers het daar maar bij gelaten... Ford heeft toen toch nog iets geschroefd, en men is op 204 pk @ 6000 r/min gekomen, maar dit blok heeft de Sierra dus tot zo ongeveer een van de snelste productie-auto's ooit gemaakt. Als ik me niet vergis is dit de enige reden dat de Sierra nu uberhaupt nog populariteit geniet!
De Cosworth-motor werd overigens HEEL goed ontvangen door de tuningwereld, en al snel verschenen er Cosworths met 400 tot 450 pk. De productie van deze auto's voor op straat is nog even in opspraak geweest toen in '89 een Engelse jongeman zich aan gort reed in een 500pk+ sterke Cosworth 2WD Sedan; de op dat moment in een ontwikkeling zijnde vierwielaandrijving (wat de auto vele malen makkelijker te besturen heeft gemaakt) heeft ervoor gezorgd dat wij heden ten dage ook nog van dit soort auto's kunnen genieten (tot 1993 als Sierra, daarna als Escort Cosworth..)
bokkie wrote:blijven idd ruige bakken: de Ford Crossworst
`
Ik heb er een paar jaat geleden 1 in actie gezien op een camping in Belgi? waar ik toendertijd werkte...
Het recreatieteam had een "oude" caravan gevonden en besloot een caravanrace te organiseren bij een helling op
De eerste deelnemer was een man met een Ford Sierra Cosworth (2WD)...caravan erachter...vlag naar beneden en met piepende en rokende banden was ie weg...caravan een paar keer bijna overkop, maar alles ging gelukkig gedurende de race goed...
Toen heeft het recreatieteam uit veiligheidsoverwegingen maar het snelheidsaspect van de race vervangen door een behendigheidsaspect
Maar het was wel leuk om te zien
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06) Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)