Saxo 1.6VTS 16V 2002
Moderators: Rock's, webmasters
Saxo 1.6VTS 16V 2002
Als 'ie stationair loopt en je trekt de +pool los van de accu, moet 'ie dan blijven lopen of hoort 'ie dan stil te vallen?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
ik denk blijven lopen omdat de dynamo voor alle stroom zorgt en de accu alleen nodig is om te starten en om bij te springen als je meer stroom gaat gebruiken als de dynamo kan opwekken.
tis ook als je je lichten aan hebt laten staan dan is de accu ook zo goed als leeg, Als je dan over start met een andere auto en dan de start kabels los neemt dan blijft ie ook lopen met een zo goed als lege accu
de oude scooter van mn vriendin bleef ook lopen zonder accu en strarte em met kickstart

tis ook als je je lichten aan hebt laten staan dan is de accu ook zo goed als leeg, Als je dan over start met een andere auto en dan de start kabels los neemt dan blijft ie ook lopen met een zo goed als lege accu

de oude scooter van mn vriendin bleef ook lopen zonder accu en strarte em met kickstart
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond 
MAZDA POWER!!!

MAZDA POWER!!!
De dynamo zorgt alleen voor 't spanningsverschil. De stroom die er gaat lopen wordt geheel en alleen door de belasting bepaald.saxo100 wrote:Dynamo wil namelijk zijn laadstroom kwijt en dat kan hij dan niet meer.
Op 't stopcontact staat ook geen stroom, maar alleen een spanningsverschil (van 230Vac)! Stroom gaat er pas lopen als er een apparaat op wordt aangesloten (en ingeschakeld)!
'k Zou dus niet weten w'rom de spanningsregelaar eraan zou moeten gaan. Trouwens: belasting is er toch wel: de ECU, de stator van de dynamo, verlichting, ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Auto slaat gelijk af zodra je de accu pool losgooit !
Een dynamo kan niet werken als hij geen stroom krijgt (is zelfbekrachtigend !). Zonder stroom heeft hij geen magnetisch veld en werkt het niet meer.
Trouwens raad ik het niet aan om de accu met lopende motor lostekoppelen. Kan je, je ecu kosten !
Een dynamo kan niet werken als hij geen stroom krijgt (is zelfbekrachtigend !). Zonder stroom heeft hij geen magnetisch veld en werkt het niet meer.
Trouwens raad ik het niet aan om de accu met lopende motor lostekoppelen. Kan je, je ecu kosten !

My Cars <98>.
Zoals je zelf hier al stelt: dynamo is zelfbekrachtigend. Als 't magnetisch veld er eenmaal is, kan de dynamo z'n eigen stator-veld toch op gang houden? Alleen voor het op gang brengen van 't veld heb je -naar mijn idee- de accu nodig.Henri106 wrote:Een dynamo kan niet werken als hij geen stroom krijgt (is zelfbekrachtigend !). Zonder stroom heeft hij geen magnetisch veld en werkt het niet meer.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Als de auto eenmaal loopt en je trekt de + pool eraf blijft je motor zeker lopen, heb ik als eens gedaan om iets te testen met de baksteun.. en daarvoor moest de accu eruit. Dit geld misschien niet voor alle auto's, ligt eraan hoe je dynamo is aangesloten/werkt, maar wel voor de AX.
Het gevaarlijke is alleen dat de dynamo te veel spanning(verhogen van toeren, even een piek-spanning) kan leveren dan de auto nodig heeft.. normaal wordt hier de accu mee opgeladen, en vangt de accu het dus op. Kan sleht zijn voor electro, zoals ECU's, doorfikken draden...
Dat is het enige, om ff iets te testen kan, maar niet mee gaan rijden.
Het gevaarlijke is alleen dat de dynamo te veel spanning(verhogen van toeren, even een piek-spanning) kan leveren dan de auto nodig heeft.. normaal wordt hier de accu mee opgeladen, en vangt de accu het dus op. Kan sleht zijn voor electro, zoals ECU's, doorfikken draden...
Dat is het enige, om ff iets te testen kan, maar niet mee gaan rijden.
Ax is back