Grrr!!! Vanmiddag stond ik op het punt om naar m'n werk te gaan, belt m'n vriendin op: De Xsara start niet meer.
Dat was gek, want ik had d'r een kwartier daarvoor weg horen rijden, op weg naar d'r zusje, hier 10 minuten vandaan.
Ik naar d'r toegereden, sleutel omgedraaid en niets, alleen een gek piepje. Dashboardverlichting deed 't prima.
Startkabels uit de AX gepakt, aangesloten, binnen 1 omwenteling van de startmotor liep de Xsara weer. Uit voorzorg de Xsara maar naar huis laten rijden en morgen maar eens kijken wat er scheelt. Wel frappant: Na het rijden naar huis (dus weer 10 minuten), heeft m'n vriendin de motor afgezet en even daarna weer geprobeerd te starten, wat ook gewoon weer werkte.
In mijn beleving kan dit een van onderstaande oorzaken hebben:
1) Accu is kapot
2) Dynamo laadt niet (voldoende) bij. (zou dit in de spanningsregelaar kunnen zitten?)
Om te checken wil ik de volgende stappen doen:
1) Accu is kapot: Ik meet de spanning over de polen van de accu met m'n multimeter. Motor loopt niet, spanning is 12V of iets meer.
2) Dynamo laadt niet (voldoende) bij: Ik start de auto (al dan niet met startkabels) en meet wederom, met draaiende motor, de spanning over de polen van de accu. Krijg ik op deze manier een indicatie van de laadspanning van de dynamo, of moet ik dat op een andere manier meten? Laadspanning moet om en nabij 14V zijn als ik me niet vergis?
Wie denkt er even met me mee?
Xsara start niet :S
Moderators: Rock's, webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Vandaag vrij geweest, dus ff tijd gehad om te kijken:
Eerst de spanning over de polen van de accu gemeten, was 12.3V.
Vervolgens gestart, startmotor draaide niet helemaal van harte, maar startte wel. Tijdens het draaien van de motor was de spanning over de polen 14.3V.
Na het uitzetten weer geprobeerd te starten en dat werkte ook prima.
Beetje een raar verhaal, misschien moet ik 't maar eens gaan zoeken bij de startmotor.... Ben vandaag niet wijzer geworden, maar de auto deed het ook gewoon, dus nu is 't wachten tot de volgende keer dat ik gebeld wordt dat ie 't niet meer doet...
Eerst de spanning over de polen van de accu gemeten, was 12.3V.
Vervolgens gestart, startmotor draaide niet helemaal van harte, maar startte wel. Tijdens het draaien van de motor was de spanning over de polen 14.3V.
Na het uitzetten weer geprobeerd te starten en dat werkte ook prima.
Beetje een raar verhaal, misschien moet ik 't maar eens gaan zoeken bij de startmotor.... Ben vandaag niet wijzer geworden, maar de auto deed het ook gewoon, dus nu is 't wachten tot de volgende keer dat ik gebeld wordt dat ie 't niet meer doet...

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
M'n vader heeft nog een goede opgeladen accu in de schuur, dus die gaan we maar eens proberen komend weekend.MNM(tm) wrote:Twee accu's parallel kunnen een veel grotere startstroom aan.
Mocht dat de oplossing zijn, dan gaat m'n huidige accu ook maar ff onder de lader door, just in case.
Het niet willen starten kan natuurlijk veroorzaakt zijn door een kort stukje rijden met verwarming, verlichting en radio aan...Dan verbruikt ie meer als dat ie bij kan laden, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb dit gedonder ook een hele tijd gehad. Zo af en toe niet kunnen starten. Ik dacht altijd dat mijn alarm de accu leegtrok. Omdat ik ook alleen kleine stukjes rij.
Op gegeven moment kon ik weer niet starten... Kwaad geworden en zonder verder denken nieuwe accu erin gezet. Nooit meer probleem gehad.
Accu is echt al een hele tijd slecht geweest. Startmotor vliegt ook 10x sneller rond met de nieuwe accu.
Was altijd zoiets van Hnnnghhnnggghnnngg met starten. En nu van Tjitjitji.
Op gegeven moment kon ik weer niet starten... Kwaad geworden en zonder verder denken nieuwe accu erin gezet. Nooit meer probleem gehad.
Accu is echt al een hele tijd slecht geweest. Startmotor vliegt ook 10x sneller rond met de nieuwe accu.
Was altijd zoiets van Hnnnghhnnggghnnngg met starten. En nu van Tjitjitji.

- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)