citroen ax maxi F2000

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

citroen ax maxi F2000

Post by denny »

Ik heb een plannetje voor over een paar jaar.
Wellicht dat het realiseerbaar is en misschien ook niet.

maar omdat het natuurlijk een budget project is ga ik zelf een hoop bouwen.

Mijn vraag aan jullie is om hier foto's van ophangingen van maxi's te plaatsen.

106 maxi, saxo maxi, super1600, en natuurlijk ax maxi's.

ik weet nl dat veel van deze projecten zelfbouw projecten zijn en dat er veel verschillende onderdelen gebruikt kunnen worden.

Alleen weet ik dat er mensen zijn die altijd meer weten te vinden als ik dus laat maar komen.

ook mensen die bekent zijn met formaten en krachtverdelingen mogen hun mening geven op maten en formaten van uniball's, buismateriaal, staalsoorten voor draagarmen zodat iig iets gebouwd kan worden wat heel blijft.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Re: citroen AX maxi F2000

Post by jeffrey van dal »

Heej denny,
ik zou je eens adviseren om op de autocross te gaan kijken bij de toerwagens/sprinters daar kun je een hoop wijzer worden.

groeten Jeffrey

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

http://www.samaeymotorsport.com/Webshop ... uct=686054

is er ook voor 106 maxi

Niet echt een spacer aangezien het lager op het opgeboute stuk zit.
Camber is ook regelbaar.

Ik weet niet of je er wat mee bent.

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

dan kan je beter frans leren en af en toe op http://www.axsport.org surfen (forum sectie : Les Ax en compet')

Image

Image

Image

Image

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

dank u

Mijn frans is best goed ;). ax sport.org is geen geheim zeg maar.
Hier hebben ze 205 fusees gebruikt.

Ik heb voor de vooras al wel ideetjes met met name standaard PSA spul.
alleen draagarmen moeten dan gemaakt worden.

Achteras is lastiger. Je zit in nl vast aan een maximale spoorverbreding door spoorverbreders. Ik ben bang dat ze zulke oplossingen zien als spoorverbreder. Daarnaast zijn de armen hol. Ik ben bang dat door naar buiten brengen van de wielen er extra veel kracht op deze holle draagarmen gaat staan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

kortom, spoorverbreders = slecht idee.

2 opties: hele diepe velgen (maar dan heb je voor/achter anders) of een andere achteras van een bredere auto..

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

met hele diepe velgen krijg je nog steeds deels het hefboom effect, de enige goede oplossing die ik kan verzinnen is een verlengde hooftbuis te maken/nemen. Wellicht dat die van een 306 e.d past.
Last edited by Drake on WedDec22, 2010 11:09:31 AM, edited 1 time in total.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

klopt, maar toch heb ik meer vertrouwen in diepe velgen, dan zo'n spoorverbreder ding..

maar inderdaad, bredere hoofdbuis, de andere optie, is eigenlijk de beste.. dus zoeken maar :P

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

De achteras is wel te verstevigen maar dat dient met speciale lasapparatuur te gebeuren. Duur dus.

De spacer optie zoals door onze Belgische vrienden aangeleverd bestaat in meerdere vormen en wordt door veel mensen ook toegepast in de rallysport.
Alleen hoeven in België en Frankrijk rally-auto's niet aan de APK normen te voldoen.

peugeot en Citroën sport hebben er speciale armen voor die ze in de fabrieks s1600 gebruiken maar die kosten echt dik geld.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Gaaf project! maar ik denk dat het heel lastig is om hem niet alleen voor het oog mooier te maken (dat lukt met wat plamuur en paar spacers ook)

Maar echt wat toevoegen kwa wegligging/grip zal erg lastig worden.

Volgens mij ben je zelf ook aardig thuis in staal soorten, ik behandel nu veel op school met constructie berekenen, gebruikte materialen voordelen/nadelen, mocht je vragen hebben hoor ik het wel, heb een docent die helemaal staal gek is die het desnoods ook wel weet.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

spacers zijn zowiezo niet goed voor de wegligging. Tenminste niet als je er 6 cm per kant uit moet gaan halen. Dan krijg je hele rare eigenschappen.

Het moet dus gewoon goed en ik weet zeker dat dat voor minder kan dan een setje kant en klare draagarmpjes van 2000 euri.

@ Jordi,

Ik weet je te vinden als de tijd rijp is ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Iets van de 205 pas te maken?
Er staat een 205 dimma te koop voor 700 euro, misschien zit daar een verbrede set onder?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

denny wrote: De spacer optie zoals door onze Belgische vrienden aangeleverd bestaat in meerdere vormen en wordt door veel mensen ook toegepast in de rallysport.
Alleen hoeven in België en Frankrijk rally-auto's niet aan de APK normen te voldoen.
Maar quasi alle rallyauto's krijgen hier een rode keuringskaart waardoor ze sowieso niet op de baan mogen, behalve tijdens evenementen. Zelfs geen gr N. Enkel divisie 1 mag nog op de baan. (en dat is ook wat ik ga doen)
reglementen: http://issuu.com/atenza/docs/vas-reglem ... mode=embed
pagina 8/30

Als ik mij niet vergis moeten Belgische rallyauto's zelfs 2x/jaar naar de gewone keuring. Maar dan kijken ze natuurlijk niet naar de tuning etc. En ook jaarlijks naar een prékeuring om te zien of je auto in orde is met de rally regelgeving die geldt voor je klasse.
offtopic

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

die oranje staat nu overigens te koop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Re: citroen AX maxi F2000

Post by v.andriessen »

http://krs-competition.pagesperso-orang ... iasaxo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Post Reply