Wat is er nou ?cht sneller?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Wat is er nou ?cht sneller?

Post by kevin.broke »

Er is continu gelul over dat een AX GT carb supersnel is, zelfs wel stukken sneller dan een GTI (MPI), en dat een GT injection ongelofelijk traag is in vergelijking met de andere 2... Iedereen heeft gelijk en alle anderen hebben het mis.

Mijn suggestie is dan ook dat we het geblaat voor ??ns en voor altijd doen stoppen. Binnenkort is bijvoorbeeld FS en daar kunnen we sprinten. Wordt het niet eens tijd dat we - voor onze eigen weet - drie originele autootjes naast elkaar zetten op de baan?

Ik zal even met Ellen overleggen of we haar autootje kunnen gebruiken, aangezien die dan het meest origineel is (heeft overigens geen katalysator!). Een auto m?t kat zou dus ook wel fijn zijn, en dan een goede originele GT carb en een originele & gezonde GTI (met en zonder kat?)

Mocht iemand nog geinteresseerd zijn in mijn mening? Ik denk dat de GT Injection met kat vooral de eerste meters zal winnen, door de bakken koppel bij lage toerentallen. Een GT carb streeft 'm na een tijdje voorbij door vermogen bij hoge toerentallen, en gaat ongeveer gelijk op met een GT injection zonder kat. Een GEZONDE GTI is de eerste meters het traagst, maar maakt dit in de 1e versnelling meteen weer ruimschoots goed door de krachtsexplosie boven 5000 r/min en het grotere toerenbereik, en wint de sprint met een aardige voorsprong.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik hou het gewoon op de fabriekscijfers:

Van snel naar "minder" snel:
GTI MP.
GT carb.
GT inject.(let wel op dat een type2 sneller is op de acceleratie door de 13" ipv 14")

Sport laat ik even achterwege.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sport vs GTI... denk dat de Sport wint op acceleratie :) Maar vind maar eens een originele goede sport om mee te sprinten, GTI is al moeilijk genoeg!!

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

kakanox wrote:Sport vs GTI... denk dat de Sport wint op acceleratie :) Maar vind maar eens een originele goede sport om mee te sprinten, GTI is al moeilijk genoeg!!


Volgens de fabrieksopgaaf is het andersom...

Code: Select all

Sport   GTI MP
9,2 s   9,0 s


BRON

De topsnelheid is trouwens gelijk voor beide typen

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

en bijde hebben onderin weinig koppel, sport is wat rauwer echter
bijde blokken zijn ook makkelijk op te voeren.

gti - sport is een goede vergelijking.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Mjah, zou eigenlijk ook goed kunnen, ik heb nooit een goedlopende originele sport gehad.. de mijne liep pas goed toen er grotere Webers op zaten..

Maar dat gaat wel h??l hard dan!

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

kakanox wrote:Sport vs GTI... denk dat de Sport wint op acceleratie :) Maar vind maar eens een originele goede sport om mee te sprinten, GTI is al moeilijk genoeg!!

DENNY heeft een z??r snelle Sport :wink:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Citro?nAXDriver wrote:
kakanox wrote:Sport vs GTI... denk dat de Sport wint op acceleratie :) Maar vind maar eens een originele goede sport om mee te sprinten, GTI is al moeilijk genoeg!!

DENNY heeft een z??r snelle Sport :wink:


idd! en dan zet ik toch echt al mn geld (alle 2 de euro's) op Denny.. ook op rijkwaliteiten overigens... want snelle auto is 1 ding, kunnen sprinten is wat anders..

ik blijf volhouden:
-Sport
-GTcarb (fit)
-GTI
-GTinj

hou in gedachte dat geen enkele ax hetzelfde is! we hebben GT's bij de club die bij 160 buiten adem zijn.. die van Jeriel (neonak) liep in zn goeie dagen 210/215 op de zeelandbrug bij 7000rpm.. mijn GTcarb liep vorige week nog 6900rpm@205 op de teller.. beide (die van Jeriel en van mij) zijn geen sprinters.. in de sprint zal ik het niet winnen, maar lange adem weer wel.

die rode van mij.. tsja.. wie wil? :D
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

En mijn GT inj. ragt wel weer hard aan je stoel, trekt ook netjes door tot over de 6000 r/min...

maar als je dan bij 175 op de teller aankomt is de trekkracht ineens weg, uiteindelijk loopt ie door naar een halve vinger over de 190 (@ teller).

Dat bij +/- 6400 r/min.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Me ouwe GT injectie, waar Jasper Gummen en Joris nu mee bezig is, voelde sneller aan dan de Gti die ik nu heb.
De Gti loopt nog niet helemaal top, maar toch....

Ach.. het zijn beide erg fijne auto's :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:En mijn GT inj. ragt wel weer hard aan je stoel, trekt ook netjes door tot over de 6000 r/min...


tsja kijk, 6000rpm is voor mietjes
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ik blijf erbij dat het lijstje ws is zoals Citroën het opgegeven heeft:

GTI
Sport
GT carb
GT inj.

Mijn Sport is nl. geen goede referentie, webertjes is nu eenmaal niet origineel :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik denk toch dat ik het snelste ben momenteel, met mijn 1.0injectie. Sorry maar jullie mogen allemaal stofhappen.

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Wat is er nou ?cht sneller?

Post by saxo100 »

:?:
Last edited by saxo100 on SatApr08, 2006 1:38:36 PM, edited 3 times in total.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

die van mij heeft ook geen hoge top, maar heb vorig jaar Almere rally toch met een Big smile in de auto gezeten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

mijn GT carb was sneller als de bekende GTI van Gideon/Sybrand(edwin broekema)(127 pk)de eerste meters ben ik veel sneller weg de carb.pakt gelijk op als je gas geeft en de xsara vts(167 pk) kan me ook niet voorbij komen tot de 130 ik weet wel zeker dat de GT carb sneller is dan de GTI(mp)
I don't like my AX,I love it!!!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Wolfje wrote:mijn GT carb was sneller als de bekende GTI van Gideon/Sybrand(edwin broekema)(127 pk)de eerste meters ben ik veel sneller weg de carb.pakt gelijk op als je gas geeft en de xsara vts(167 pk) kan me ook niet voorbij komen tot de 130 ik weet wel zeker dat de GT carb sneller is dan de GTI(mp)


ligt ook voor een deel aan de bestuurder natuurlijk

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

Browny wrote:
Wolfje wrote:mijn GT carb was sneller als de bekende GTI van Gideon/Sybrand(edwin broekema)(127 pk)de eerste meters ben ik veel sneller weg de carb.pakt gelijk op als je gas geeft en de xsara vts(167 pk) kan me ook niet voorbij komen tot de 130 ik weet wel zeker dat de GT carb sneller is dan de GTI(mp)


ligt ook voor een deel aan de bestuurder natuurlijk

als hij in mijn GT gaat zitten en ik in de vts of gti is de GT carb nog steeds sneller dus dat ligt niet aan de bestuurder :) als je het niet gelooft zet je hem de maar naast zul je het zien
I don't like my AX,I love it!!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mjah, ik heb gisteren dus weer in een gezonde GTI gereden en ik heb idd ook het gevoel dat ie trager is dan mijn GT, vooral qua koppel onderin...

...ga je dan echter op de teller kijken, dan is de snelheid die hetzelfde voelt in m'n GT 65-70 km/h en in de GTI van Simone 90 km/h.

Verbaasde me idd al over dat ik sneller bij obstakels (drempels, voetgangers... :lol:) was dan ik dacht, de hele ervaring is gewoon anders.

En ik weet twee dingen zeker: Mijn GT Inj. is geen slome jongen, blokje loopt perfect... En de GTI van Simone is serieus sneller. Onderin scheelt het weinig, maar eenmaal op toeren blijf ik nergens. Mijn auto gaat bij 5000 r/min nog vrij lineair door naar zo'n 6200. Die GTI sleurt dan ineens extra hard door en als je net boven de 7000 r/min schakelt kom je ook telkens op die 5000 terug, dus bl?jf je hard gaan.

@ Wolfje: Tot hoeveel toeren kan je trouwens goed doortrekken met jouw GT carb? Ook 7250?
En wat voor VTS hebben jullie? >> Als dat een Saxo 1.6i 16V is, dan zet ze maar eens naast elkaar, en geloof me dat die Saxo sneller is :)

Zijn er trouwens mensen die al eens een GT carb op de rollenbank hebben gehad?
Last edited by kevin.broke on SatApr08, 2006 12:21:37 PM, edited 1 time in total.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Wolfje wrote:als je het niet gelooft zet je hem de maar naast zul je het zien

ikke, hem ernaast zetten :| :lol: :lol:
Ik durf de uitdaging wel aan hoor, van mij win je niet. :twisted: 1.0power :twisted:
Wel grappig dat een originele ax die van Gideon eruit rijdt.


kakanox wrote:En wat voor VTS hebben jullie?

eh, misschien xsara :wink:
Last edited by Browny on SatApr08, 2006 12:23:33 PM, edited 2 times in total.

Post Reply