Roest aan de auto!
In de negentiger jaren werden nieuwe auto's voldoende beschermd tegen roest doordat er een beschermlaag werd aangebracht. Maar uit een Zweeds onderzoek blijkt dat het roestspook terug is. De ANWB en de Bovag zeggen weinig klachten over roest te krijgen, maar de roestpreventiecentra krijgen steeds jongere auto's onder handen die slijtage vertonen in de veelal dunne beschermlaag tegen corrosie.
Om inzicht te krijgen in de situatie in Nederland stelden we een aantal vragen over roestvorming aan het Radartestpanel. Onze enqu?te bevatte een aantal vragen over roestvorming bij auto's die maximaal vijf jaar oud zijn.
In totaal hebben 14.347 mensen de enqu?te ingevuld. Van de ondervraagde groep rijdt ruim 41 procent in een auto die 5 jaar of jonger is. Bijna 20 procent van alle respondenten maakt melding van roestvorming.
Opmerkelijk is dat slechts 14 procent in verband met de roestvorming terug is gegaan naar de garage en dat daarvan ruim de helft zegt dat de klacht naar tevredenheid is opgelost.
Opvallend is dat de Franse en Italiaanse merken, die van oudsher de reputatie hadden roestbakken te zijn opvallend goed hebben gescoord.
Renault 0.1 % ( 9,2 % van de respondenten rijdt Renault)
Citroën 0.4 ( 5,1 % rijdt Citroen)
Fiat 0.4 % (3,8 % rijdt Fiat)
Als meest roestvrije auto's komen Audi, Volvo, Skoda en Honda uit de bus, van de ondervraagden heeft 0 procent bij deze merken melding gemaakt van roest.
De meeste roest bevindt zich in de volgende onderdelen:
24,2 % portieren
17,9 % binnenkant wielkasten
18,3 % spatbordranden
Reacties autodealers:
Kia
Kia woordvoerder Thomas Pril is bekend met de roestproblemen bij oudere modellen, maar meent dat de huidige modellen geen last van roest hebben. Kia erkent dat de dakriem van de Joyce tot problemen leidt waardoor roest kan ontstaan. De Pregio is een onder particulieren zeer gewilde bestelbus van Kia. Deze bus heeft volgens de woordvoerder inderdaad last van roest. Deze twee modellen zouden verantwoordelijk moeten zijn voor de hoge eindstand van Kia. Als de roest zich binnen 3 jaar aandient wordt het door Kia vergoed. In andere gevallen zal er individueel naar een oplossing worden gezocht.
Hyundai
Hyundai Nederland laat weten dat roestvorming inderdaad nog kan voorkomen op hun auto's. Maar door gebruik van betere materialen zal de roest snel uitgebannen worden. Daarnaast is de vorm van het model essentieel voor roestvorming. Een kiertje meer of minder doet wonderen. Modellen die vanaf 2003 geproduceerd zijn, zouden geheel roestvrij moeten blijven. De woordvoerder steekt dan ook zijn hand in het vuur voor de nieuwe Tucson.
Ford
Ford is bekend met de roestproblemen. Vooral de Focus en de Mondeo zijn volgens Ford een probleem. Bij het productieproces is er kit gebruikt bij de afdichting van de deuren die niet goed was uitgehard. Hierdoor ontstaan de meeste problemen. Ford zegt de roestproblemen zeer coulant op te lossen. De garantieperiode voor corrosieklachten is 12 jaar.
Mercedes
Huub Dubbelman van DaimlerChrystler laat weten dat er inderdaad roestproblemen voorkomen bij Mercedes. Het gaat vooral om de Mercedes E210 die tussen 1995 en 2002 is gefabriceerd. Inmiddels is Mercedes in actie gekomen.Alle modellen hebben een volverzinkte carrosserie gekregen. Verder zijn de naadafdichtingen verbeterd, is de anticorrosielaag verdikt en is er bij servicebeurten extra controle op roest. Daarnaast is de garantietermijn op carrosserie verlengd van 8 naar 30 jaar. De problemen zouden hiermee achter de rug moeten zijn.
Fiat
Woordvoeder Hans Vervoorn van Fiat is erg blij met de uitkomst. ?Wij beschermen de auto op verschillende manieren. Elke auto wordt op vijf verschillende manieren extra beschermd. De auto wordt eerst verzinkt, vervolgens komt hier een speciale grondlak overheen. Dan volgt de laklaag. Deze is tegenwoordig krasvast en sterker. Hierover komt dan weer een blanke laag die bijvoorbeeld beschermd tegen zonlicht en op plaatsen waar onderdelen extra snel roesten gebruiken we tegenwoordig een betere staalkwaliteit.?
Renault
Woordvoeder Peter Plevier van Renault Nederland denkt dat de positieve uitkomst in de roestenqu?te mede te danken is aan het slechte imago dat Renault had. ?Fransen auto?s hadden nogal een negatief imago en ik denk dat Renault mede daarom drastischere maatregelen heeft genomen dan andere autofabrikanten. Zo maken wij ook gebruik van het verzinkingproces, maar hebben de plaatsen die snel beschadigen en roesten vervangen door kunststof of aluminium. Spatborden worden vaak vervangen door kunststof en de motorkap door aluminium. Maar men moet niet vergeten dat roest ook kan ontstaan na schadeherstel waarbij de reparatie niet goed is verlopen.?
Citroën
?We zijn uiteraard tevreden met het goede resultaat van de test onder jullie publiek. Hieruit blijkt dat de politiek van Citroën voor continue kwaliteitsverbetering zijn vruchten afwerpt. Alles ontwikkelt zich, dus dit ook. Wij letten extra goed op plaatsten waar steenslag voorkomt en bijvoorbeeld op de scharnieren,? Aldus woordvoerster Anouk van Vliet namens Citroën Nederland.
Roest Bij Autos
Moderators: Rock's, webmasters
Roest Bij Autos
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Zover ik kon zien geen roest aan beide AXjes gehad! Alleen de rode wat bij de accu...
Vreemd genoeg staat Opel erniet bij. Die roesten als de *** bij de wielkasten/ randen.
Vreemd genoeg staat Opel erniet bij. Die roesten als de *** bij de wielkasten/ randen.
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik heb bij deze ook bijna niks van roest ziet er nog prima uit
maar in tegenstelling tot me crx ja die had idd wat roest
bij het dakje, en wielkasten niet ma ja die waren ook vervangen door de vorige eigenaar, maar van de onderkant en alles was die ook nog in orde..
alleen bij de begon het al wat op te komen
en ja als ik dan kijk na de opel kadet gsi van een vriend van me
dan mag je wel gaan ophouden dat is inderdaad een roestbak haha


maar in tegenstelling tot me crx ja die had idd wat roest
bij het dakje, en wielkasten niet ma ja die waren ook vervangen door de vorige eigenaar, maar van de onderkant en alles was die ook nog in orde..
alleen bij de begon het al wat op te komen
en ja als ik dan kijk na de opel kadet gsi van een vriend van me
dan mag je wel gaan ophouden dat is inderdaad een roestbak haha

I used to be a SCHIZOPHRENIC, but we're OK now!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
stephanie wrote:en ja als ik dan kijk na de opel kadet gsi van een vriend van me
dan mag je wel gaan ophouden dat is inderdaad een roestbak haha
opel gebruikt vaak een soort sponzen om trillingen tegen te gaan tussen carrosseriedelen. die gaan vocht vasthouden en daardoor roest het van binnenuit. daarnaast werkten ze vroeger sommige randjes niet zo goed af, zoals bij de achterste wielkasten. Die zijn dus nagenoeg altijd rot bij opels..