Zat te denken, een nieuw soort spelletje leerzaam voor ons allen. Daarom om een beetje meer te leren over auto een woord of afkorting in de autowereld waar je de betekenis van moet zeggen, heb je dat gedaan weer een volgend woord opgeven zodat iemand anders weer moet. Net als bij het foto spelletje. Er is niks te winnen behalve kennis
Het eerste dat ik vraag is De V in bij voorbeeld 8V of 16V en dan bedoel ik niet het woord klepper want dat weet ik al. Waar is die V een afkorting van??
De HDi-motor is een "Common Rail"-dieselmotor met elektronisch geregelde inspuiting onder zeer hoge druk (1350 bar), waardoor een zeer nauwkeurige dosering van de brandstof mogelijk is. Daarnaast zorgen "intelligente" verstuivers voor precies de juiste hoeveelheid brandstof die nodig is om de motor optimaal te laten presteren en de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum te beperken. Verder is de motor dankzij deze nieuwe technologie veel stiller dan gebruikelijk. Er is keuze uit een 1.4 HDi, een 2.0 HDi (90 pk), een 2.0 HDi (110 pk) en een 2.2 HDi (136 pk) met roetfilter.
maar wat de H betekend > geen idee
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!
Edit van de Alfa site: Een nieuwe maatstaf op het gebied van personenautodiesels. Dankzij het door de Fiat Groep gepatenteerde UniJet-systeem (JTD genaamd) kan nu ook op dieselmotoren een volledig elektronisch geregeld inspuitsysteem worden toegepast, waarbij bovendien de brandstof direct in de cilinders wordt ingespoten. De belangrijkste innovatie bestaat uit een hogedruk-brandstofcircuit met een voor alle cilinders gemeenschappelijke verdeelleiding (common rail), waarop de elektromagnetische verstuivers zijn aangesloten. Deze worden door de elektronische regeleenheid van het inspuitsysteem aangestuurd. Het resultaat van de elektronisch geregelde directe inspuiting is meer vermogen, een grotere souplesse en een geruislozere motorloop. De inspuitregeling zorgt voor een optimale flexibiliteit, gecombineerd met betere prestaties en een gunstiger brandstofverbruik.
Had ik het toch goed (of iig in de buurt)!
En TDI dan? M'n vader heeft sindskort een VW Caddy er bij (ziek snel trouwens!) met een 1.9 TDI 90, maar staat de I nou voor intercooler of inspuiting? Volgens m'n pa de laatste (stond in het boekje) maar ik dacht dat het meestal voor intercooler staat, maar zal ik wel fout hebben dan.