Pepermuntgeur goed voor rijvaardigheid

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Pepermuntgeur goed voor rijvaardigheid

Post by Popmart »

'Pepermuntgeur goed voor rijvaardigheid'

LONDEN - Slechte automobilisten kunnen hun rijvaardigheid wellicht verbeteren door altijd te zorgen voor een frisse pepermuntgeur in hun auto. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van een Britse automobilistenvereniging, waarvan de resultaten vrijdag worden gepubliceerd.

Volgens psycholoog Conrad King - of hij familie is van de bekende pepermuntfabrikant is niet bekend - be?nvloeden geuren het rijgedrag. De geur van pepermunt, kaneel, citroen of koffie, zorgt voor een betere concentratie tijdens het rijden. Ook frisse zeelucht helpt de automobilist te ontspannen.

Fastfood

In de categorie 'gevaarlijke geuren' vallen onder meer fastfood, vers brood en gebak. De automobilist krijgt daarvan een hongergevoel en raakt ge?rriteerd, waardoor hij eerder de neiging heeft te snel te rijden. Ook kamille, jasmijn en lavendel zijn geen aanraders. Die geuren werken te ontspannend en kunnen ervoor zorgen dat de bestuurder in slaap valt.

Aan een neutrale geur kleven ook nadelen. Uit onderzoek onder ruimtevaarders is gebleken dat een geurloze omgeving mensen prikkelbaar maakt en zelfs hallucinaties kan veroorzaken, aldus King.

bron: http://www.nu.nl/news/535634/91/%27Pepermuntgeur_goed_voor_rijvaardigheid%27.html

Of de 'goede' geuren echt werken betwijfel ik, maar weet wel dat de zogenaamde 'gevaarlijke geuren' wel degelijk bestaan. Eerste waar ik aan denk is de geur van frieten. Met zak frieten op de passagiersstoel ga ik toch stukje sneller rijden.

bad_my84
AX Master
AX Master

Post by bad_my84 »

Heb het vanmorgen ook in de krant gelezen, echt grappig!
Maar daar heb je wel helemaal gelijk in!
Van die frietes ga je zekers harder rijden, je wilt ze natuurlijk niet koud hebben! :D
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

stond er niks over pannekoeken geur? :P

ps sjongejonge wat mensen niet onderzoeken zeg :roll:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bad_my84
AX Master
AX Master

Post by bad_my84 »

Je moet toch wat als je onderzoeksgeld krijgt en je toch nog "wat" wilt doen met je tijd.

Gelukkig is dt nog niet zo'n nutteloos onderzoek als die dingen waar ze gaan onderzoeken of mensen reclames leuk vinden als onderbreking van hun film :roll:
Dat had ik ze ook zo wel kunnen vertellen, hadden ze mij dat geld kunnen geven :wink: , zoiets vind ik dus echt weggegooid geld!
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

CitroWen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by CitroWen »

Veel mensen gebruiken inderdaad ook pepermunt olie om te ontspannen enzo.
Als juf heb je natuurlijk wel een stoere auto nodig om bij de KidzZz in de smaak te vallen!

Post Reply