James May column, best car ever

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

James May column, best car ever

Post by arnie »

Mensen,

Heeft iemand die column van James May voor mij waarin hij de AX beschrijft als een franse kek, snel en goedkoop bakkie?

Alvast bedankt!
Freude am Fahren.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Image Image Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

En deze gaat over de veel te zware auto's van vandaag de dag, en noemt ook de AX.

http://www.telegraph.co.uk/motoring/col ... board.html
Last edited by jk on FriJan22, 2010 10:33:33 AM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Onder de engelse heeft google vertaler zijn best gedaan om het te vertalen naar nederlands voor de mensen die slecht engels kunnen ;)


By James May
Published: 12:01AM BST 01 Oct 2005

Image
Cheap and cheerful: the Citroën AX GT was the best car in the world


What's the best car in the world? The Ferrari Enzo? The Bentley Continental R? Or a cheap French hatchback constructed from biscuit tins?

Welcome, readers, to the 100th column I've written for Telegraph Motoring. Obviously I've put up some balloons in my office and there will be a collector's limited edition bound in Morocco leather, but in the meantime I thought I should use this momentous occasion to address a serious topic.

So: what's the best car I've ever driven? As "that other bloke off Top Gear", I'm sometimes approached in pubs and assailed with this very question - usually after a short preamble during which I'm asked where Jezza is (as if I live with him and shouldn't be allowed out on my own) or if I realise that I look a bit like that other bloke off Top Gear. And this "best car" inquiry has always left me a bit stumped up to now.

It would be easy to nominate, say, the Bentley Continental R, one of my favourite cars of all time. But I'm not sure I could universally recommend one. Parking it is an issue, and because it's an aristocrat it has a bit of a drink problem.

I've even driven a Ferrari Enzo, and was surprised how much I liked it. But is it really the best? Not if you're on a budget, wearing a short skirt or wanting to buy some timber from B&Q. Then it's pretty much the worst.

And so it goes on. The best luxury car or best supercar are easy, but what is the unqualified best car I've ever driven? What is the best car I've laid hands on in more than a decade of trying out cars, all things considered? I spent several hours thinking about this and making lists, and I've finally come up with the answer.

What's more, I tried the theory out on a group of merchant bankers I was talking to last week. These were intelligent people, with a fearsome grasp of economic theory and global politics. As merchant bankers, they all drove Ferraris and Astons and the like. In short, we're not talking about the sort of car enthusiasts who just shout "Subaru" regardless of the question.

I suggested to them that the best car I've ever driven, all things considered, was the Citroën AX GT of 1991. Nobody argued, despite being eminently qualified for the job, so I might be on to something.

I admit the AX GT (not, you will note, the later AX GTi, in which Citroën overdid things a bit) is not terribly promising. Constructed from old biscuit tins, powered by a rudimentary 1.4-litre engine and not exactly eye-catching, it would probably kill you in a crash. It was built in France, so was presumably the work of communists.

Then again, if you assume every attribute by which we judge cars is important, it comes out rather well. In 1991 it was cheap at less than £9,000 (cars were, you might remember, more expensive then).

It reached 60mph from rest in 9.0 seconds, which is quick enough to be amusing, and could attain 107mph, which is fast enough to land you in the clanger. Yet on a long run it could easily return more than 40mpg. It wasn't actually ugly, either.

The more I analyse this, the more sense it makes. The AX was short and had small overhangs, so it was wieldy and easy to park. Yet because no one was too worried back then about what happened if you drove into a lamppost, it was also space efficient and could carry four in reasonable comfort. Entry and egress were easy for the infirm and there was even space for bags.

It was light, too, long before other makers started banging on about weight saving. Lightness made it fun to drive; it was perky and its responses were immediate, like they are in a small sports car. Yet this quality was lost on po-faced actuarial types, so it was cheap to insure.

Because it was light, the suspension didn't need to be firm to keep the body motion in check. So despite the fine handling, the ride was also pretty good. Low weight and low inertia also meant the tyres could be small, which led to that surfeit of power over grip that makes an old Mini so entertaining. Small tyres were also cheaper to replace.

And so it goes on. Pick any other car, and the AX GT will be better than it at something, while remaining plenty good enough at everything else. If Top Trumps could be redesigned to deal with qualitative as well as the purely quantitative attributes of cars, the AX GT would be the card with which you would win. Since my meeting with the bankers, I've tried this theory on a number of colleagues and friends, and no one has yet defeated me in a straight fight.

Try me.
____________________________________________________________

By James May
Published: 12:01AM BST 01 Oct 2005

Image
Cheap and cheerful: the Citroën AX GT was the best car in the world

Wat is de beste auto in de wereld? De Ferrari Enzo? De Bentley Continental R? Of een goedkope Franse hatchback opgebouwd uit koekje blikken?

Welkom, lezers, om de 100e column heb ik geschreven voor Telegraph Motoring. Uiteraard heb ik opgemaakt enkele ballonnen in mijn kantoor en er zal een limited edition collector's gebonden in Marokko leer, maar in de tussentijd Ik dacht dat ik zou deze gedenkwaardige gelegenheid gebruiken om een serieus onderwerp aan te pakken.

Dus: wat is de beste auto die ik ooit heb gereden? Als "die andere vent uit Top Gear ', ben ik soms benaderd in cafes en overvallen met deze zeer vraag - meestal na een korte inleiding waarin ik heb gevraagd waar Jezza is (alsof ik leef met hem mee en dient niet te worden toegestaan op mijn eigen) of als ik besef dat ik er een beetje op die andere vent uit Top Gear. En deze "beste auto" onderzoek heeft altijd liet me een beetje stumped tot nu toe.

Het zou gemakkelijk zijn te benoemen, zeggen, de Bentley Continental R, een van mijn favoriete auto's aller tijden. Maar ik ben niet zeker of ik kan iedereen aanbevelen een. Parkeren is een probleem, en omdat het een aristocraat het heeft een beetje een drank probleem.

Ik heb zelfs een Ferrari Enzo gereden, en was verbaasd hoeveel ik vond het leuk. Maar is het echt het beste? Niet als je op een begroting, het dragen van een korte rok of willen sommige hout van B & Q. kopen Dan is het zo'n beetje het ergste.

En zo gaat het verder. De beste luxe auto of beste supercar zijn eenvoudig, maar wat is de onvoorwaardelijke beste auto die ik ooit heb gereden? Wat is de beste auto heb ik de handen op in meer dan een decennium van uitproberen auto's, alles in overweging genomen? Ik heb enkele uren na te denken over dit en het maken van lijsten, en ik heb eindelijk te komen met het antwoord.

Wat meer is, probeerde ik de theorie op een groep van zakenbank Ik sprak vorige week. Dit waren intelligente mensen, met een angstaanjagend begrip van de economische theorie en mondiale politiek. Zoals zakenbank, reden ze Ferrari's en Astons en dergelijke. Kortom, we het niet over het soort van auto-enthousiastelingen die gewoon schreeuwen "Subaru" ongeacht de vraag.

Ik stelde ze dat de beste auto die ik ooit heb gereden, alles wel beschouwd, was de Citroën AX GT van 1991. Niemand voerde, ondanks het feit dat bij uitstek gekwalificeerd voor de baan, dus ik zou kunnen zijn op iets.

Ik geef toe de AX GT (niet, zult u er rekening mee, de latere AX GTi, waarin Citroën dingen overdreef een beetje) is niet erg veelbelovend. Gebouwd uit oude koek blikken, aangedreven door een rudimentaire 1,4-liter motor en niet precies in het oog springende, zou het waarschijnlijk vermoorden in een crash. Het werd gebouwd in Frankrijk, dus was vermoedelijk het werk van de communisten.

Dan weer, als je elke attribuut waarmee we beoordelen auto's is van belang zich te nemen, komt het uit vrij goed. In 1991 was het goedkoop op minder dan £ 9.000 (auto's, zou je nog, duurder dan).

Het bereikte 60 mph uit stilstand in 9,0 seconden, die snel genoeg is om te amusant, en kon 107 mph bereiken, die snel genoeg is om je land in de lelijke steek. Maar op een lange termijn zou kunnen gemakkelijk terugkeren meer dan 40mpg. Het was niet echt lelijk, hetzij.

Hoe meer ik dit te analyseren, hoe meer zin maakt. De AX was kort en had kleine overhang, dus het was makkelijk om te hanteren en eenvoudig te parkeren. Maar omdat niemand ook terug was bezorgd over wat daarna gebeurd als je in een lantaarnpaal reed, het was ook ruimte efficiënt en kon vier dragen in redelijke comfort. Binnenkomst en uitgang waren makkelijk voor de slecht ter been en er was zelfs ruimte voor tassen.

Het was licht, te, lang voordat andere makers begon hameren op gewicht besparen. Lightness maakte het leuk om te rijden, het was parmantig en zijn antwoorden waren onmiddellijk, zoals ze in een kleine sportauto. Maar deze kwaliteit is verloren op po-faced actuariële types, dus het was goedkoop te verzekeren.

Omdat het licht was, heeft de schorsing niet te stevig om het lichaam beweging onder controle te houden. Dus ondanks de goede behandeling, de rit was ook redelijk goed. Laag gewicht en lage inertie betekende ook de banden kon worden kleine, die hebben geleid tot dat de overdaad aan macht over de greep die een oude Mini maakt zo onderhoudend. Kleine banden waren ook goedkoper te vervangen.

En zo gaat het verder. Kies een andere auto, en de AX GT zal beter zijn dan het op iets, terwijl de resterende genoeg goed genoeg om alles. Als Top Trumps zou kunnen worden herzien om te gaan met zowel kwalitatieve als de zuiver kwantitatieve attributen van auto's, zou de AX GT zijn de kaart waarmee u zou winnen. Sinds mijn ontmoeting met de bankiers, heb ik geprobeerd deze theorie op een aantal collega's en vrienden, en niemand heeft me toch verslagen in een direct gevecht.

Try me.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

NICE :D :D
Image Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Dit is precies waarom ik zo graag in een AX rijd, zelfs al is het maar een 1.1i (60 pk, 687kg+inzittenden).

Met deze lichte auto op zijn smalle bandjes kan je (door het perfecte ontwerp) op een veilige manier behoorlijk snel rijden vergeleken met al die lompe bakken van tegenwoordig, en het blijft allemaal een beetje betaalbaar ook nog.

(Mijn VW Golf 1 van 1980 woog ca. 800kg, die van tegenwoordig, met nauwelijks meer binnenruimte, weegt bijna het dubbele - weliswaar met meer pk's maar toch minder wendbaar).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

What a horrible translation this socalled 'google translator' gives, even Her Majesty Princess Maxima is in far better control of the dutch language...

Ik maar denken dat de huidige MTV-generatie geen vertalingen meer nodig had... :lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Pascal wrote:Ik maar denken dat de huidige MTV-generatie geen vertalingen meer nodig had... :lol:

Tis niet nodig opzich. Als het goed vertaald is leest het wel ff net iets makelijker.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Zonde om top gear te vertalen, zeker op deze manier. Je mist echt de helft van de humor.
Dat is net zoiets als de dead parrot sketch vertalen.

Of deze sketch van Rowan Atkinson: http://www.youtube.com/watch?v=XFGrQMD6Uqc

Dit is toch splendid en zonde om te vertalen?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Rio97 wrote: Dat is net zoiets als de dead parrot sketch vertalen.
koper: "This is a dead parrott! It has ceased to be!"

zegt de verkoper: "No, it's restin'!"

Briljant!

De hele sketch hier
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply