Sollicitaties

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Sollicitaties

Post by Rob GT »

Ik heb volgende week een sollicitatie, om me hierop optimaal voor te bereiden ben ik een beetje antwoorden aan het verzinnen op standaad vragen...

Heb wel een paar keer eerder gesolliciteerd maar nooit echt naar een serieuze baan. En bij mijn huidige werkgever ben ik gestart als student met bijbaantje. Dus dat telt niet echt mee :wink:

Deze heb ik zelf al bedacht:
- Wat zijn je interesses;
- Sterke punten, waar ben je goed in;
- Karaktereigenschappen;
- Minpunten;
- Wat heb je behaald in je leven/waar ben je trots op;
- Waar sta je over 5 jaar;
- Wat zijn echte eyeopeners voor je geweest;
- Waarom wil je weg bij je huidige baan;
- Wat vind je belangrijk in een baan.

Ik ben benieuwd wat jullie nog kunnen verzinnen! :P
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

- wat wil je gaan verdienen?

als je een beetje pech hebt vragen ze op jaar basis... denk daar goed overna en denk dan ook aan dingen als je vakantiegeld enzo ;) strikvraag eerste klas dit...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

- waarom ga je juist *daar* solliciteren? (beetje googlen naar het bedrijf helpt)

Minpunten natuurlijk mooi inpakken :) Maak er een voordeel van.

En je kunt natuurlijk ook vragen wat het bedrijf voor jou kan doen. Scholing, promotiekansen (geeft ook aan dat je vooruit denkt en meer wilt dan alleen je werk doen).
Andere regelingen navragen (pensioen, levensloopregeling, en in mijn geval: tekenen jullie een intentieverklaring voor vast contract? (heb je nodig als je ooit een hypotheek wilt hebben)).

En ik vind het altijd interessant om te weten of er nog sociale activiteiten zijn... je wilt je collega's toch beter leren kennen, en een avondje bowlen kan daar aan bijdragen :)

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Jij hebt toch ook BE gedaan, he? Dit zijn vragen die ik oa kreeg :

- Waarom denk je dat jij de geschikte kandidaat bent?
- Hoe ga je met druk cq stress (vooral tijdens maandafsluiting) om? Weet je dan je prioriteiten te stellen?
- Het team ziet er zo en zo uit. Denk je dat in het team past ?
- Probleem is dit en dat. Hoe zou jij dit oplossen ?


Naar welke functie solliciteer je trouwens?

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ah kijk! Staan goede dingen tussen zie ik al! Bedankt voor de tips!

En Peter... idd BE. Bijna een jaar afgestudeerd nu en dus ook bijna een jaar relevante ervaring. Maar dat is eigenlijk nog net iets te kort voor in deze tijd.

Ik solliciteer naar de functie junior accountant. Liever ga ik de richting op van controller maar ben bang dat ik daarvoor nog net iets te weinig ervaring heb.

@MBA, salaris daar trap ik niet meer in :wink:
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

idd sterke punten benadrukken, aangeven dat je zwakke punten hebt (maar natuurlijk niet zoveel). Als je van de zwakke punten aangeeft dat je je ervan bewust bent én hoe je er aan werkt is er geen mens die daar problemen mee heeft.

Natuurlijk geen héle zwakke punten uitkiezen, daar komen ze wel achter als ze je aangenomen hebben.

Verder: wees relaxt en wees jezelf. Jij solliciteert niet alleen naar de functie, maar jij hebt ook de kans om te beoordelen of je er uberhaupt wel wil werken. Kijk ook naar carrierekansen en wees ambitieus; "over vijf jaar wil ik op jouw stoel zitten" :wink:
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

En is het gelukt Rob?

Maarten v E
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
Location: Sittard
Contact:

Post by Maarten v E »

Hey Rob,
ik zie je vraag nu pas (kijk niet meer elke dag hier), dus ik weet niet of ik al te laat ben.

mocht je nog advies nodig hebben, ik voer dagelijks sollicitatiegesprekken dus kan je wel het een en ander vertellen.

stuur me maar een mailtje als je nog info nodig hebt.

gr
Maarten

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik heb het gesprek morgen.

Inmiddels heb ik al een redelijke lijst met vragen en wedervragen. Dus dat komt wel goed hoop ik!

Ik houd jullie wel op de hoogte, en Maarten bedankt voor het aanbod! Mocht het morgen niet naar wens gaan dan kun je een e-mail verwachten.
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

rob,

succes. Maar ben vooral spontaan. ze hebben zo door als je en lijsje uit je hoofd leert hoor ;). je moet ook de vragen die aan de hand van je antwoord volgen kunnen weerkkaatsen natuurlijk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ah, ik zie dat ik net te laat kijk. Succes iig! :)
Kijk uit, een Cactussssss

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Jah, bedankt!

Gesprek ging erg goed eigenlijk, dat zei ze zelf ook. Heb volgens mij wel een goede indruk achter gelaten en ook gekregen van het bedrijf.

Alleen jammer dat ik voor de specifieke functie niet genoeg ervaring heb :oops: (dat had ze op zich ook uit mijn CV kunnen halen...)
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Rob GT wrote:Jah, bedankt!

Gesprek ging erg goed eigenlijk, dat zei ze zelf ook. Heb volgens mij wel een goede indruk achter gelaten en ook gekregen van het bedrijf.

Alleen jammer dat ik voor de specifieke functie niet genoeg ervaring heb :oops: (dat had ze op zich ook uit mijn CV kunnen halen...)
Dat is ook jammer, nodigen ze je wel uit, en jij bereidt je voor, ligt een avondje wakker, etc ... :(

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Maandag zit ik alweer bij een ander bedrijf 8)

En die zijn echt hard op zoek want die zitten straks een maand zonder medewerker, of als het tegen zit twee zelfs als je niet voor de 1e van de maand je baan op kunt zeggen (en dat is het al bijna) :wink:
Image

Post Reply