luxe dillema's ;-)

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

luxe dillema's ;-)

Post by grietje »

Je weet wel, van die keuzes die je niet zou hoeven maken als je niet zo luxe leven zou hebben :P

iig, ik sta voor keuze wat betreft mijn AXjes,
1. de rode, oude, 1.0E, die we van mijn nu overleden opa hebben gekregen en welke al 20 jaar bij ons is. Blokkie in super staat, 80.000 kms gelopen, onderstel is ook nog super. Roest onder valt enorm mee, vooral veel roest opplaatwerk
of, we doen er niets meer aan en hij is over 2 jaar weggerot...
of ik strip hem helemaal, knap hem vanaf daar op, laat hem opnieuw spuiten en dan haalt ie de antiek regeling iig makkelijk.

2. die blauwe, '91 er, 1.1 met 1.4 blok. Blok is (te lang) oververhit geweest, doet nu tikken, heeft iets van 1,5 ton gelopen. Slechte kabelboom (veeel ontbloot koper, verrot allemaal) Super slecht in zijn lak, roest valt mee, behalve 1 plek, namelijk het rechter voorfront.
'Nieuw' blok met bijbehorende injectie en kabelboom en alles is geregeld.
Vraag is nu.. Ga ik dat in deze auto hangen? Of is de roest & slechte staat plaatwerk & lak genoeg argument om een andere ENU kleurige met goede caroserie AX te kopen (heb een escapade op t oog) en dan alles gewoon overgooien (motorkap, spiegels, stoelen, skirts, velgen, achterbak zooi, bumpers, voorpoten, stuur, pedalen, hele zooi)?
Zo als ie nu is moet ie wel overnieuw gespoten worden, hijs nu gewoon lelijk.

Fotos van de roest:
Onder de koplamp, gaat vrij ver door naar beneden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UELXOJFR

Achterkoplamp
http://www.mijnalbum.nl/Foto=K8WUDXB3

Onderkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NYGVZERL

Dit is de onderkant van t voorfront zegmaar, maar aan de bovenkant wijken die twee 'platen' ook uitelkaar, ziet er ook zo uit
http://www.mijnalbum.nl/Foto=K7NKVQJA
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LMYX8NFE

Hij heeft nog wel veeeeel meer oppervlakkige roest, maar dit zijn punten die bij mijn rode niet zo roesten, en die is ouder, dus dat valt op. + dat het allemaal maar aan ??n kant is, andere kant is bijna gaaf.

Help! Wat moet ik doen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste

Post by CitroCin »

Die rooie zowiezo opknappen en die blauwe...pffieuw, nogal wat roest ja, mooiste zou zijn als je voor weinig een harde AX kan vinden en daar het 1.4 blok inlepelen, ofzo :?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Als je 'n escapade koopt zou ik iig wel lekker van 'escapade'-stoelen gaan genieten 8)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

wat Cindy ook al zegt, die rode hoe dan ook opknappen als is het alleen al (neem ik aan) vanwege de emotionele waarde!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Rob GT »

Nog beter... ff een half jaartje in de blauwe blijven rondrijden, sparen en straks een leuke GTI kopen :wink:

Uiteraard de rode opknappen, die is van je Opa geweest!
Image

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Pfoe! De blauwe coole car is wel aardig rot zeg :( `
Gaat je veel tijd + geld kosten om dat weer netjes te krijgen. ( ik spreek uit ervaring ;) )
Dan kan je idd beter op zoek gaan naar een ander "huisje"

En die rode...... opknappen natuurlijk 8)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Die rode kan al in de oldtimerverzekering als ie 20 is, kost zowat niks om te houden, gewoon opknappen en bijhouden! Is je opa er tenminste niet voor niets zuinig op geweest (80dkm!).
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

pcrodent wrote:Die rode kan al in de oldtimerverzekering als ie 20 is, kost zowat niks om te houden, gewoon opknappen en bijhouden! Is je opa er tenminste niet voor niets zuinig op geweest (80dkm!).
Is dat echt zo? ik dacht 25. In dat geval issie er al!
:D

Ik ga morgen eens kijken bij die escapade, als die goed is (zal wel raar staan bij die handelaar.. Ja, ik wil graag de bumpers er even af, koplampen uit :P) neem ik hem maar mee. Iig ook nog ff wat te rijden als de rode uitelkaar ligt voor mam
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

zo heel veel roest is dat nou ook alweer niet.. ik denk dat meer dan de helft van alle axjes daar roest heeft..

valt het lak werkt niet meer netjes te krijgen met eens goed poetsen..? commadant bijvoorbeeld?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

TTF wrote:zo heel veel roest is dat nou ook alweer niet.. ik denk dat meer dan de helft van alle axjes daar roest heeft..

valt het lak werkt niet meer netjes te krijgen met eens goed poetsen..? commadant bijvoorbeeld?
Het is niet dat de lak dof is ofzo, maar hij is door vorige eigenaar opnieuw gespoten en het spuitwerk zelf is opzich wel net, alleen de onderlaag helemaal verkeerd en een (paar) l(a)ag(en) te weinig (nog laagje blauw + blank had wonderen gedaan denk ik)

Grondlaag komt er door heen (rare 'schuur' patronen zijn te zien) als je blaast heb je al een witte steenslag plek, dus heeeel veel beschadigingen, vooral heel erg bij de deuren, sommige roestend. En op sommige plekken komt de lak er gewoon vanaf. Hij moet, als ik met deze door ga, echt opnieuw gespoten worden. Verder ook ontelbare deukjes, maar goed, dat hoort bij de ax.
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

tja.. je kunt hem nog altijd overrolle...

najah dan zou ik hem gewoon op rijden en sparen voor een mooie gti.. :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

pcrodent wrote:Die rode kan al in de oldtimerverzekering als ie 20 is, kost zowat niks om te houden,
Welke is dat?
Bij emerpark is het bouwjaar 94 en ouder, maar die hanteren wel die leeftijdsgrens van 23 jaar voor het goedkope tarief.

Achter de koplampen is de roest wel ver doorgezet. Wellicht sowieso ff behandelen dat het niet verder doorzet.
Maar volgens mij weet jij al wat je wilt ;)
Ook meteen het onderstel vervangen dan he.

Carbjes moeten natuurlijk altijd opgeknapt worden als er nog hoop is!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

>25 jaar betaal je geen wegenbelasting meer, maar dat is voor AXen nog niet van toepassing.
>19 jaar kun je (tweede!) auto's als hobby-auto verzekeren. Voorwaarde is dus dat je al een andere auto ergens verzekerd hebt. Zoeken op "oldtimer verzekering" levert bijvoorbeeld www.assurantiesite.nl. Ik zit er zelf niet, dus heb geen ervaring, maar het is zeker het proberen waard!
Ik ben 21, als ik een fictieve auto van 19 jaar oud invul op die site zou ik een eurootje of 140 per jaar gaan betalen :arrow: bijna niks dus :) Er zijn trouwens een heleboel aanbieders van soortgelijke verzekeringen.
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

rode restaureren!
blauwe... tikken na oververhitten = vaak kleppen stellen. die boel krijgt op z'n donder nl. als er bellen in je kvs zitten. probeer dat eerst eens.

en verder... denk dat je een 3e gewoon netjes moet maken en d??r een ander blok in hangen.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

romy,

je weet dat ik ze beide van dichtbij gezien heb.. dus hierbij even mijn mening;

de rooie heeft wel veel roest op plekken waar je het niet wil.. bij de tankdop en voor bij de dorpels is gewoon erg vervelend.. verder rijdtie natuurlijk uitstekend!
als je die op gaat knappen moet je het echt goed doen, dus alles lassen en helemaal vanaf de grond af beginnen, anders moet je volgend jaar weer (spreek uit ervaring..maar bij mijn auto is dat niet erg)

de blauwe, tsja, kost gewoon heeel veeel geld om die goed te krijgen, terwijl er niet zoveel bijzonders aan is.. Elke andere ax heb je qua interieur in een middagje ook zo en aan het exterieur moet toch wel wat gebeuren!

ik zou gewoon een andere AX gaan zoeken en daar de leuke onderdelen van de blauwe opzetten, zoals je nieuwe motorkap, je velgen, je verlagingsveren (achter ff opnieuw doen met een 1.4 achteras).
Image

Post Reply