Wat is er nou ?cht sneller?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

Die vts is een xsara vts 167pk en die mij sowieso niet voorbij kan komen tot de 120 en de xsara vts loopt harder dan de saxo 16V zit wel 50pk verschil maar je moet gewoon een keer bij erin zitten voordat je het gelooft :D
I don't like my AX,I love it!!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ow wacht, nu lees ik het pas goed.
Maarm... als dat waar is, dan geloof ik simpelweg niet dat die GTI van Gideon z'n vermogen nog levert. Ding moet dan gewoon gaar zijn, of jouw auto niet origineel...
127 pk tegen 85 pk is gewoon een gedane zaak, daar kan je met koppel en bakverhoudingen weinig meer aan doen...

Xsara VTS is idd niet zo snel op de eerste meters, die komen later pas. Is ook logisch; grotere motor, maar in verhouding tot het gewicht minder koppel.

Verder heb ik weleens in een GT carb gereden, en ze zijn zeker niet traag, maar ik heb nog niet eerder met een 1400 motortje mogen rijden dat zo lekker presteert als die in een gezonde AX GTI (vooral met een cup ECU).
Ook die van Mila was in eerste instantie niet goed, trok wel ver door maar ook lineair, als een GT met minder koppel onderin. En die was idd niet zo rap nee, want hij kon mijn GT ook niet bijhouden en die van m'n vriendin toen al helemaal niet.. Lag aan de brandstofinjectie.

Hoe verklaar je anders ook de rondetijden op circuits?

De AX GTI Cup ging v??l harder dan de AX GT Cup (carbs). Ligt mede aan het onderstel en de remmen, maar ook gewoon aan origineel al 10 extra pk's... En dan te bedenken dat de nokkenas in de AX GT Cup afwijkt van de originele GT-nokkenas, en in de GTI Cup is dat niet zo..

Opvallend is trouwens ook dat de GTI als sneller betiteld wordt dan de AX Sport... weleens sport gereden? :D

En dan nog eens cijfers...

AX GTI: 1360 cc, 70 kW (95 pk) @ 6600 r/min, 117 Nm @ 4200 r/min, 186 km/h, 0-100 = 9,0 s
AX Sport: 1294 cc, 70 kW (95 pk) @ 6800 r/min, 112 Nm @ 5000 r/min, 186 km/h, 0-100 = 9,2 s
AX GT carb: 1360 cc, 62 kW (84 pk) @ 6400 r/min, 115 Nm @ 4000 r/min, 180 km/h, 0-100 = 9,6 s
AX GT inj: 1360 cc, 55 kW (75 pk) @ 6200 r/min, 104 Nm @ 4000 r/min, 178 km/h, 0-100 = 10,4 s

Als je je daarnaast gaat verdiepen in de materie zal je ontdekken dat de AX GT inj. bij de laagste toerentallen het meeste koppel heeft, en dus van onderuit ook het beste op zal pakken... Bij wegrijden met pakweg 2000 r/min zal de injection dus het snelste zijn. Als je de koppeling bij 4000 r/min laat komen beschik je direct over je max koppel en met minder gewicht ben je dus al sneller dan de injection.
De GTI heeft multipointinjectie en een betere inlaat dan de GT carb, krijgt voldoende lucht en heeft de injectoren in de cilinderkop zitten, met een kort benzinetraject en een vrij hoge inspuitdruk.
Reken dus maar dat een GTI met voldoende voorinjectie altijd vinniger op het gas zal zijn dan wat voor auto dan ook met carburateur (als je wil weten wat ik bedoel: stap eens in een auto met throttlebodies en een goed afgestelde aftermarket ECU). De GTI is origineel ook vrij zuinig afgesteld, vandaar dat ie wat lijzig aanvoelt hier en daar.
Het inlaattraject is nagenoeg even lang (GTI en GT carb) en de luchtsnelheid is bij een GTI hoger (ligt aan het ontwerp van de inlaat, voert te ver om daarop in te gaan).
Een wat scherpere nokkenas, beter ontworpen cilinderkop - in feite is de enige auto uit het rijtje die flink kans maakt de AX Sport.
Hij zit er al dichtbij en zal goed afgesteld en ingereden misschien sneller zijn. Daarbij heeft die auto 2 dubbele carburateurs en dus de beschikking over nog veel meer lucht, grote kleppen ?n geen last van een toerenbegrenzer (in tegenstelling tot GTI dus).

Jullie mogen de auto's allemaal naast elkaar zetten wat mij betreft... ik ben er allang van overtuigd dat de GTI de winnaar is en zal dus voorlopig ff niet meer aan deze discussie deelnemen ;)
Last edited by kevin.broke on SatApr08, 2006 12:39:32 PM, edited 1 time in total.

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

kakanox wrote:Ow wacht, nu lees ik het pas goed.

Maarm... als dat waar is, dan geloof ik simpelweg niet dat die GTI van Gideon z'n vermogen nog levert. Ding moet dan gewoon gaar zijn, of jouw auto niet origineel...

127 pk tegen 85 pk is gewoon een gedane zaak, daar kan je met koppel en bakverhoudingen weinig meer aan doen...

wat het voordeel is van een carb weegt bijna nix en pakt gelijk op als je gas geeft en de GTI en VTS moet op toeren komen en dan ben ik allang weg daarom ben ik sneller je kent duidelijk mijn GT carb niet en hij is verder stront origineel motorisch
I don't like my AX,I love it!!!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik heb in een aantal GT carb's gereden, behalve iets meer koppel bij de 4k rpm en dat de moter wat sneller opakte vond ik ze niet echt sneller dan een normale GT, en ik vond mijn volcane zelfs een stuk sneller (vraag anders maar aan duff :wink: ) maar die laatse weegt 50 kg minder en heeft geen standaard blok.

gti is zwaarder en de winst krijg je pas boven de 140 km/h
ik hou de gti van me broertje makkelijk bij tot de 100-140 maar daarboven komt de gti in zijn idiale toerengebied en mijn volcane dan net weer niet :lol:

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

GTI:
topsnelheid 186 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
massa leeg 785 kg
max. vermogen 70 kW (95 pk) 6600tpm
max. koppel 117 Nm 4200tpm
Pk/ gewicht verhouding: 8.26
Nm/ gewicht verhouding: 6,71

Sport:
topsnelheid 186 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
massa leeg 715 kg
max. vermogen 70 kW (95 pk) 6800tpm
max. koppel 112 Nm 5000tpm
Pk/ gewicht verhouding: 7.53
Nm/ gewicht verhouding: 6,38

GT Carb:
topsnelheid 180 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,6 s
massa leeg 709 kg
max. vermogen 62 kW (84 pk) 6400tpm
max. koppel 115 Nm 4000tpm
[size=12]Pk/ gewicht verhouding: 8.34[/size]
Nm/ gewicht verhouding: 6,17

GT inj type 2:
topsnelheid 178 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
massa leeg 750 kg
max. vermogen 55 kW (75 pk) 6200tpm
max. koppel 109 Nm 4000tpm
[size=12]Pk/ gewicht verhouding: 10[/size]
Nm/ gewicht verhouding: 6,88

Furio:
topsnelheid 176 km/h
acceleratie 0-100 km/h 10,0 s
massa leeg 750 kg
max. vermogen 55 kW (75 pk) 5800tpm
max. koppel 111 Nm 3400tpm
[size=12]Pk/ gewicht verhouding: 10[/size]
Nm/ gewicht verhouding: 6,76

GT inj type 1:
topsnelheid 178 km/h
acceleratie 0-100 km/h 10,4 s
massa leeg 730 kg
max. vermogen 55 kW (75 pk) 6200tpm
max. koppel 104 Nm 4000tpm
[size=12]Pk/ gewicht verhouding: 9.73[/size]
Nm/ gewicht verhouding: 7,02

bron: www.autoweek.nl

Een GTI is onderin idd een beetje "sloom"...

oke... kevin heeft zijn post aangepast zo te zien :?
Last edited by Rob GT on SatApr08, 2006 2:03:01 PM, edited 1 time in total.
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

... en als je broertje voldoende grip heeft om hard op te trekken (dus koppeling lossen bij 4200 r/min, en dan vol het gas erop), en pas schakelt boven de 7000 blijf je al veel sneller echt nergens...

moet toegeven dat een GTI moeilijker te rijden is dan een GT of GT carb - met de mijne is het ook: gasgeven in elke willekeurige versnelling en je g??t gewoon.

Qua gewicht: 785 pk 95 pk 117 Nm
709 kg 84 pk 115 Nm

Correctiefactor = 1,10

dan komt een GTI op 86 pk omgerekend, en 106 Nm.

Je bent met een carb dus minimaal sneller op de eerste meters (je koppel is in de praktijk vooral om je wielen aan het rollen te krijgen), maar voor je 100 rijdt heeft een GTI dat allang ingelost...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

@ rob: PK/gewicht maakt weinig uit. Je koppel doet je gewicht, tis moeilijk uit te leggen maar zo kan je het zien.

Een Nm/gewichtverhouding is dus interessanter.

Toen ik mijn Alfa had bijvoorbeeld (leuk voorbeeld) had ik een auto van 1290 kg, met mij erbij 1370 ongeveer.

Die liep flink over de 250 op de teller, zo hier en daar eens 260 aangetikt.

Die topsnelheid haalde hij ook zo ongeveer met 5 personen in de auto ipv 1 (5 heren van mijn postuur, dus 320 kg extra), alleen duurden de eerste metertjes (tot 140 km/h) wat langer. Daarna was het verschil te verwaarlozen.

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Download onderstaande PDF eens van mijn site dat kan je verhaal misschien kracht bijzetten. Staan grafieken van de rollenbank bij. (zo als ik het aan de grafiek zie is de GT de eerste meters sneller)

www.planet.nl/~kuip3006/Differences.pdf

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

Drake wrote:Ik heb in een aantal GT carb's gereden, behalve iets meer koppel bij de 4k rpm en dat de moter wat sneller opakte vond ik ze niet echt sneller dan een normale GT, en ik vond mijn volcane zelfs een stuk sneller (vraag anders maar aan duff :wink: ) maar die laatse weegt 50 kg minder en heeft geen standaard blok.

gti is zwaarder en de winst krijg je pas boven de 140 km/h
ik hou de gti van me broertje makkelijk bij tot de 100-140 maar daarboven komt de gti in zijn idiale toerengebied en mijn volcane dan net weer niet :lol:

ik heb ook in de een standaard gti gereden en in die snelle met 127 pk en die waren echt een stuk slomer mijne heeft alleen maar een andere uitlaat en openluchtfilter ik neem niet aan dat dat tig pk's meer geeft
I don't like my AX,I love it!!!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik heb vandaag een show-tje gehad van een 1.6 8v en een 1.4 GT Carb. Carbje hield hem volgens mij goed bij, en volgens mij beiden aardig volle pot.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Browny wrote:Ik heb vandaag een show-tje gehad van een 1.6 8v en een 1.4 GT Carb. Carbje hield hem volgens mij goed bij, en volgens mij beiden aardig volle pot.


reken maar van YES! :P
alhoewel dat stoplichtsprintje, tsja, beide slechte start.. ik totaal geen tractie door die kl*te Pirelli's en sander was in slaap gevallen geloof ik.. maar pas bij de 100 kwamdie er echt langs!

en tussensprintje in 3 van 100naar130 ofzo (weet niet meer precies hoe hard we gingen) was sander wel sneller, maar niet echt heel erg veel..

*note*
sander had wel zijn eigen 100kg en die 100kg van zijn passagier bij en een kist gereedschap..
en ik mezelf en jp.. 2x een krappe 60kg :roll:
Image

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

sneller

Post by BrookmanRacing »

Een ander groot verschil is de versnellingsbak van alle GT, GTI en sport's.

De bak van de sport is de meest korte, vervolgens de GT en tot slot is de bak van de GTI de langste.

De combinatie van motor, bak en wielomtrek zorgt voor het gevoel dat je hebt bij een sprint vanuit stilstand.

Onderstaande tussen haakjes, omdat dit een hele andere toepassing is dan straatgebruik:

(Bij ons in de 1400cc klasse is de SPORT aan het eind van het rechte stuk net even sneller dan de GTI (vanwege het toerental), maar uit de bocht (4500 tr/min) is de GTI sneller)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

eindelijk een nuttige post in dit topic..

volgens mij geeft Geert hier exact aan waarom die minieme pk verschillen niet altijd interessant zijn..
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Bah... ik hoef mijn GTI al niet meer. Als ik door de 1e de beste gare GT eruit getrokken wordt :?

Nu we het over GT carb en 1.6jes hebben... waar is Ger eigenlijk???
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

had opzich ook vandaag wel een sprintje kunnen testen :lol:, maar ik houd de volcane liever heel :wink:

als ik de blauwe walmen van bijde heren zag :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dus een GT carb gaat in 7.5 naar de honderd? Jongens, ik geloof er nog steeds geen donder van :lol:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

karakteristiek is gewoon heel anders. in het midden toeren gebied liep ik uit. Vond het wel grappig dat ie me nog bijhield. 2e sprint nam ik in zn 1 een voorsprong en daarna kroop ik bij marc vandaan. Maar het is een samenspel van motor versnellingsbak en gewicht. We zien het op de sprintbaan vanzelf wel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

en verkeerde bandenkeuze he Sander..
ik op me pirelli's.. die hebben zelfs bij droog geen grip :?

maarrr zoals Sander zegt, ik zet me rooie er op de sprintbaan wel naast..

@drake: 207860 op de teller, geloof me.. die blauwe rook heeftie verdient
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:@drake: 207860 op de teller, geloof me.. die blauwe rook heeftie verdient


op hoeveel blokken? :lol:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:
q01z wrote:@drake: 207860 op de teller, geloof me.. die blauwe rook heeftie verdient


op hoeveel blokken? :lol:


1
Image

Post Reply