BE rijbewijs?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Ik zit er ook al een paar jaar over te denken, maar nog altijd niet aan begonnen. Voor circuitdagen toch wel erg handig en ook comfortabeler voor zulke afstanden. Toch volgend jaar maar eens zo'n 1-daagse opleiding met examen gaan doen.
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Maar je gaat al snel over het max. gewicht van een trekkende auto heen hoor.
Een beetje auto-ambulance (dubbelassige trailer dus) weegt al snel 6-700kg en als je daar dan nog eens een auto opzet van 800kg kom je dus op 1500kg.
Je moet een forse trekker hebben wil dat überhaupt mogen, nog los van BE.
Formeel mag de CX Ambulance van Renard ook niet zoveel trekken, op kenteken meen ik max. 1200, maar oom agent kijkt gelukkig niet al te nauwkeurig kennelijk. Die zien zoiets (CX Ambulance met aanhanger waar D-Crosser opstaat of een SM à 1700kg) langsrijden en denken... "tuurlijk...is logisch, moet kunnen".

Kortom, BE is leuk maar zorg dan ook gelijk voor een RangeRover of grote Volvo, Mercedes o.i.d. met max aanhangergewicht van +1700kg als je een auto wilt gaan vervoeren. Nog buiten het bezit van een correct rijbewijs ben je al snel in overtreding.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Met de Picasso mag ik volgens kenteken 1.500 kg trekken. En verder is het ook wel lekker om met de camper van m'n schoonouders richting circuit te gaan, daar mag 2.000 kg achter.

Vorige camper mocht 1810 kg achter en die deed het ook goed in de paddock op Zolder :)

Image
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Bossie, je Pa gaat maar gewoon weer mee :D
die is zo goed met een braadschotel... :)
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

q01z wrote:Bossie, je Pa gaat maar gewoon weer mee :D
die is zo goed met een braadschotel... :)
Waarom heb je dat zondag niet gelijk met hem geregeld?
Image Image Image

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Jongejan »

Gewoon even kijken op www.cbr.nl/brochure/rijvaard911.pdf
Er bestaan zoveel misverstanden hierover.
Je moet kijken wat jouw auto trekken mag volgens opgave van de fabrikant, dit staat op deel 1(A) van het kenteken.
Zolang dit lager is dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig en de toelaatbare massa van de combinatie, dat is ledig gewicht + laadvermogen trekkend voertuig plus ledig gewicht + laadvermogen van aanhanger, minder is dan 3500 kg mag je met een B-rijbewijs deze combinatie rijden.

Een voorbeeld met mijn XM, ledig gewicht 1476 kg, laadvermogen 609 kg, dus toegestane maximum massa 2085 kg.
Maximum te trekken massa 1500kg geremd.
Dus als je een aanhanger met een toegestane maximum massa (eigen gewicht + laadvermogen) van 1500 kg wilt trekken, kom je op 3585 kg uit en heb je BE nodig.
Is de TMM van de aanhanger 1400 kg, dus lager dan 1476, en totale combinatie dus 3485 kg, mag m'n dochter met haar B er zo mee rijden.

Ook ik trek met m'n XM wel eens een auto-ambulance met een TMM van 2500 kg (leeg 500 kg).
En ook al vervoer je geen lading, volgens de wet mag dit niet.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Daarom had ik onderstaande bericht op de vorige pagina geplaatst ;) (komt ook van de site van het CBR)
Bossie wrote:Voor B/BE is het aantal assen geen issue.

Image
Bron: CBR
Image Image Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

Bij mij staat het ook nog op de planning, gelukkig hebben me ouders een 4x4 waar 3300kg achter mag.. dus ook een schamelkar is een optie :lol:

Helaas is het buget door het acevietje met de golf even op : :(
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Post Reply