Jaaaaa... Daar kan ik je alles over vertellen en ik zal je dan ook niet doodgooien met termen maar zal het verhaal zo begrijpelijk proberen te maken dat het duidelijk bij je overkomt.
Ik heb zelf al een aantal jaren een draadloos netwerk hier in huis. De voordelen zijn natuurlijk mobiel zijn. Ik kan met mijn laptop overal zitten, of ik nu in bed lig, in de kamer voor tv of zelfs in de zomer in de tuin zit. Dus je kan overal heen in je huis, ander voordeel is geen kabels meer door huis heen. Je pc op zolder kan er ook gewoon op.
Je hebt ze tegenwoordig in verschillende snelheden, 11mbps, 54mbps en 100mbps... Let wel, deze laatste klinkt interessant maar omdat hij de snelste is, is hij ook de duurste. Je moet een afweging maken wat je NODIG hebt

Ik heb bijvoorbeeld het snelste @home abbo, die zit op 8mbit. Dus je moet een netwerk hebben die uiteraard niet je internetsnelheid afknijpt.
Voor wat betreft het merk, daar word flink over gediscusieerd.... Ik heb bijvoorbeeld eentje van linksys met de 54mbps. Ideaal apparaat. Driedubbele beveiliging zodat niemand anders in de buurt (mijn buren bivoorbeeld) via mijn draadloos punt op internet komen. Denk er wel aan, zo'n 50 procent van alle draadloze netwerken in nederland is niet beveiligd.!

Voor hun minder leuk, of liever gezegd: slecht geregeld... Voor ons altijd grappig...
Mijn schatje in de meterkast:
Mooi en klein. Laat je niet verleiden door het aantal antenne's.. 1 of twee stuks is normaal!

(Sommige hebben geen eens een antenne!)
Wat info:
Wireless-G is de nieuwe 54Mbps wireless networking standaard die bijna vijf keer sneller is dan de huidige Wireless-B (802.11b) producten. De Wireless-G standaard is compatible met de huidige 802.11b standaard omdat ze beide werken op 2.4Ghz radio frequentie. Het is dus mogelijk om uw bestaande Wireless netwerk stapsgewijs te upgraden van 11Mbps naar 54Mbps.
De Linksys Wireless-G Broadband Router bestaat eigenlijk uit drie verschillende apparaten:
1. Wireless Access Point (geschikt voor zowel de B als de G standaard)
2. Ingebouwde 4-poorts full-duplex 10/100 Switch
3. Router functie
Om uw data te beveiligen kan de Wireless-G Breedband Router all uw data coderen. De router kan fungeren als een DHCP Server, heeft NAT technologie om u te beschermen tegen indringers via het Internet, ondersteunt VPN doorgang. Configuratie is vrij eenvoudig met de op een web browser gebasseerde configuratie tool.
Linksys Wireless-G Producten zijn gegarandeerd compatible met andere 54G? producten, weergeven op
www.54g.org. Ze zijn ook compatible met Wi-Fi gecertificeerde 802.11b producten (11Mbps).
http://www.norrod.nl/ws_a_popupinfo_s.asp?id=2404&hoofdgroep_id=4
Bij Norrod voor 75 eurootjes...
Dan is er het volgende punt, je laptop.. Tegenwoordig hebben de nieuwere laptops draadloos netwerk kaartje erin zitten.. Zoniet dan ben je het volgende nodig:
Een voorbeeld (wederom linksys):
Voor 55 eurootjes.. (maar een standaard kaartje heb je er ook voor 35 euri)
Dan je DesktopPC boven op zolder nog.. Je kan die aansluiten doormiddel van een kabel (UTP).. Maar dan moet je die al trekken naar boven en keurig wegwerken.. Dus hoppa, ook maar draadloos..
Daar heb je een netwerkkaartje voor nodig.
Wederom een linksys:
Ook voor 55 eurootjes.. (maar een standaard kaartje heb je al voor een eurootje of 27)
Let wel: Je hebt nu alle pc's draadloos in een netwerk. Op zich zou je pc op zolder ook per kabel kunnen.. Dit is allemaal van Linksys.. Die kan prijziger zijn... Maar je kan ook kiezen voor standaardspul.. US Robotics is ook perfect spul!
Vragen??