Hoe hard kan jouw AX?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Met een saxo of dieselbak draai je 4000 toeren bij de 140 theoretisch moet je dus tot de 280 kunnen bij 8000 toeren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Leuk idee,maar waar wil jij dat koppel vandaan halen om dat vermogen
tegen een dieselbak te zetten.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Zoveel koppel heeft een Saxo of AX diesel nou ook weer niet. Ik dacht iets van 95 Nm voor de 1.5d
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik zeg theoretisch. Je haalt het natuurlijk nooit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

daphne
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 45
Joined: SatDec04, 2004 4:25:47 PM
Location: Zuidlaren
Contact:

Post by daphne »

Het snelste wat ik gereden heb met mijn 1.1, 4 bak is 163 km/u, harder durfte ik niet want het stuur trilde zo erg dat mijn handen ervan gingen tintelen.

Groetjes Daphne

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Was niet echt een lange bak, toerental bij dat ritje rond de 6750 - 7000.

P. :D

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Hallo Daphne,Laat even de voorwielen uitbalanceren,dan gaat die trilling
in je handen ook weg.Succes.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Doet me denken dat ik die daihatsu cuore uit de teller heb laten lopen in de tunnel. Ging ik dik 160 het stuur trilde ook een beetje. ging zeg maar een halve slag heen en weer. Bleef wel gewoon op de weg. Dat is wat je noemt wegligging.

Was trouwens ook de eerste keer dat ik met 120 de tunnel weer uitkwam.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

daphne
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 45
Joined: SatDec04, 2004 4:25:47 PM
Location: Zuidlaren
Contact:

Post by daphne »

De banden zijn pas nog uitgebalanseerd, maar hij trilt ook alleen als ik boven de 140 kom, en zo hardt rij ik niet vaak, dus heb er verder geen last van.

Groetjes Daphne

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

daphne wrote:De banden zijn pas nog uitgebalanseerd, maar hij trilt ook alleen als ik boven de 140 kom, en zo hardt rij ik niet vaak, dus heb er verder geen last van.

Groetjes Daphne


elke auto heeft wel een 'trilpunt' een punt waarin hij niet helemaal in balans is heb ik tot nu toe bij alle auto's gehad waarin ik he gereden of meegereden
Image

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

daphne wrote:De banden zijn pas nog uitgebalanseerd, maar hij trilt ook alleen als ik boven de 140 kom, en zo hardt rij ik niet vaak, dus heb er verder geen last van.

Groetjes Daphne


Mijn auto heeft precies het zelfde.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Dan lijk het mij het beste om de speling van stuurkogels goed te controleren en misschien uitlijnen.Het is beslist niet normaal dat ze bij die
snelheid al trillen op je stuur.Dit wijst dus op dynamische onbalans en niet
op statische onbalans.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Gerard Maas wrote:Dan lijk het mij het beste om de speling van stuurkogels goed te controleren en misschien uitlijnen.Het is beslist niet normaal dat ze bij die
snelheid al trillen op je stuur.Dit wijst dus op dynamische onbalans en niet
op statische onbalans.


Gerard, je hebt gelijk ik lijk iets spelling te hebben op nm stuurkogels.. merk ik ook met sturen dat het eerste stukje niets gebeurd.. is echter maar heel weinig.. de trilling is ook meer een vibratie, heel hoge frequentie en eigenlijk lage amplitude
Image

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Dus,voor je comfort en je veiligheid.vernieuwen.Daar zijn ze echt te
belangrijk voor.Neem geen risico!
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Post by cc-junk »

Ik rijd wel es in de mazda van men pa. Die gaat trillen bij 120. Bij 125 is het weg. Is dat normaal, theoretisch onmogelijk of een te verhelpen probleem?

Oh ja euh... mijn AX is sneller dan die mazda :D
(AX 1.1 1990 = 178 km/h, mazda 323 1.3 1989 = 168 km/h)

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Ook voor deze Mazda geldt hetzelfde,controleren op speling en uitbalanceren,Er kan altijd door een stoeprandje een gewichtje afgaan.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Slag in je velg is ook een mogelijkheid. Bandenspanning kan het ook zijn. Onbalans in je aandrijfas remschijf. Slijtage in je wiellager. Noem maar op.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

q01z wrote:
Gerard Maas wrote:Dan lijk het mij het beste om de speling van stuurkogels goed te controleren en misschien uitlijnen.Het is beslist niet normaal dat ze bij die
snelheid al trillen op je stuur.Dit wijst dus op dynamische onbalans en niet
op statische onbalans.


Gerard, je hebt gelijk ik lijk iets spelling te hebben op nm stuurkogels.. merk ik ook met sturen dat het eerste stukje niets gebeurd.. is echter maar heel weinig.. de trilling is ook meer een vibratie, heel hoge frequentie en eigenlijk lage amplitude


Stuurkogels kosten nieuwe ook geen drol!! niet meer dan 10,-
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

okeej wie kan mij uitlegen .. waarom mijn ax maar 165 op top gaat met totaal 4 man er in .. en dat ik dan ook nog VIES hard word ingehaald door een 205 xs ( 1.4 singelpoint ) met ook totaal 4 man er in

ook met tussen sprints enzo... :S
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ontsteking, mengsel of compressie. Een van die drie dingen is dus niet goed
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply