Alcohol

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply

Alcohollimiet?

~0 voor iedereen (of < 0.1)
10
48%
0.2 voor "beginnend" bestuurders, 0.5 voor de rest (zoals nu)
5
24%
0.2 voor iedereen
6
29%
0.5 voor iedereen
0
No votes

Total votes: 21

pcrodent
Moderator
Moderator

Alcohol

Post by pcrodent »

Een paar maanden geleden was mijn rijbewijs jarig. Hij werd vijf. Nu mag ik 2.5 keer zoveel drinken als eerst.
Sommigen vinden dat vast handig, ik vind het volkomen stompzinnig. Met drank op gaan rijden is altijd gevaarlijk. Ook van een klein beetje ga je langzamer reageren, en ik wil niet een kindje aanrijden en me de rest van mijn leven afvragen of dat door dat ene biertje kwam.
Het stomme is ook, dat de wet er van uitgaat dat iemand die vijf jaar z'n rijbewijs heeft automatisch beter kan rijden en (dus?) meer alcohol kan hebben. Terwijl je in die vijf jaar niet eens hoeft te rijden! En ik ken er zat die het ook echt niet doen.
Tenslotte is met een alcohollimiet boven 0 de pakkans voor iemand die teveel drinkt alsnog veel te klein. Als je gepakt wordt met blazen moet je namelijk eerst worden afgevoerd naar het bureau en daar op het "echte" apparaat blazen. Tegen die tijd ben je alweer wat alcohol kwijt, en kom je er dus als je "mazzel" hebt gewoon mee weg. Sommigen vinden dat vast handig, ik vind het volkomen stompzinnig.

Daarom zou ik er écht niet mee zitten als de limiet naar 0 gaat. Voor iedereen. Als je een ervarener chauffeur bent kun je heus niet beter tegen drank...

Maar ik vraag me af hoe men daar hier over denkt. Ik besef me dat het mijne een heel makkelijk standpunt is: fatsoensrakkers hebben eigenlijk altijd het recht aan hun zijde, dus je hoeft wat mij betreft niet eens met een post te reageren... maar wel doen is leuker natuurlijk :)
Last edited by pcrodent on ThuAug13, 2009 9:30:40 PM, edited 2 times in total.
Kijk uit, een Cactussssss

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Probleem bij de grens op 0 leggen is dat een mens zelf ook alcohol aanmaakt. Daardoor zou dus eigenlijk niemand kunnen en mogen rijden.

Maar wat mij betreft zou die grens na 5 jaar inderdaad niet eens verhoogd hoeven te worden.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Als ik niet een beetje zou mogen drinken kom ik nooit meer de deur uit.
Sterker nog, mijn enige "uitje" is mijn wekelijkse bezoek aan het café in het dorpje Batenburg hier zo'n 12km vandaan.

Ik beperk mij altijd tot lichte alcohol inname, wijk nooit af van hetzelfde maximum, en rijd daarna over zeer dunbevolkte wegen weer naar huis.
Dit is overigens ook nog eens bij daglicht..., zo tussen 17:00 en 19:00 op vrijdag of zaterdag.
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, met of zonder alcohol, en er zijn ook gewoon betere en minder goede bestuurders, wisselende weersomstandigheden noem maar op.
Je kunt niet alles gaan verbieden, ook al zijn we al aardig op weg.

Als er iemand op 10 meter afstand van je ineens de weg opspringt kun je daar weinig meer aan doen, alcohol of niet.
Nu gaan we per definitie de persoon met alcohol (of het snelste voertuig) de schuld geven van elke misstand, dit terwijl er door nuchtere mensen ook ongelooflijke blunders worden begaan.
Nogmaals, je kunt niet overal de wet voor inzetten, er moet ruimte zijn voor eigen verantwoordelijkheid.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Sorry, wist ik eigenlijk wel, die moet ik verduidelijken. Dan 0.05 of 0.1, iig zó dicht bij 0 dat het altijd <1 glas is. En dan die blaasapparaten zodanig afstellen dat als je een A-tje blaast je altijd rechtstreeks van de weg geplukt kunt worden. :)

(en zoveel alcohol maak je zelf nu ook weer niet aan...)
Kijk uit, een Cactussssss

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

vind het ook niet nodig.

De 0.2 promille die voor beginnende bestuurders gesteld is staat puur voor medicijnen die ingenomen kunnen zijn en een klein beetje alcohol kunnen achterlaten. In principe mag je dus helemaal niet drinken! En waarom zou je wel mogen drinken na 5 jaar autorijden?

Is en blijf gevaarlijk en moet algeheel verboden worden (op 0.2 promille gesteld worden)

:)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Ikzelf drink niet (meer) als ik moet rijden. Eén keer heel dicht bij de "A" gezeten (blies wel een "P"), en daarna meteen genezen.:oops: Had op dat moment ook nooit moeten gaan rijden, maargoed, je bent jong en je kunt de hele wereld aan...:roll:
Stel maar op nul of zo dicht mogelijk erbij, dan kunnen mensen zich ook niet 'vergissen'....
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Guido_AXGT »

Ik sluit me aan bij 2Black.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

of je nou net een kind aanrijd door een biertje te veel,
of er juist een kind ontstaat door dat biertje te veel.

bier richt goeie en slechte dingen aan.
maar 1 ding sluit ik alvast uit, na 1 biertje rijd ik zowiezo de 1e 2 uren meestal nog niet. en heb ik meer dan 1 biertje op, dan stap ik nog wel achter het stuur, maar ga ik niet meer rijden :) .
Spreken is goud, Ductape is zilver.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Eigenlijk vind ik het een beetje een non-discussie.
Het is een oncontroleerbaar iets dat gebaseerd is op het focussen op 1 ding terwijl er nog honderden andere variabelen zijn.
Er rijden dagelijks duizenden mensen in de spits rond die stijf staan van de pijnstillers, koortsremmers, anti-depressiva en resten van slaapmiddelen. Allemaal produkten die in meer of mindere mate de rijvaardigheid beïnvloeden.
Daar kraait geen haan naar.
Om het nog maar niet te hebben over die (toch wel degelijk vaak jongeren) die met diverse drug-restanten in het lichaam rondrijden.

Iemand die alcoholvrij achter het stuur stapt nadat hij/zij 3 dagen lang veel te weinig heeft geslapen heeft ook een lagere alertheid.
Er stappen veel mensen in de auto die net met hun vriend/vriendin/man/vrouw/baas/collega/broer/zus enorm ruzie hebben staan maken en vol adrenaline zitten. Die zijn met hun hoofd ook niet bij het autorijden.
Of moeders in een Renault Scenic met 3 van die jengelende kutkinderen op de achterbank die dan alles doen behalve op tijd optrekken, remmen, spiegels kijken, richting aangeven, anticiperen.. noem maar op.

Op een gegeven moment moet je zeggen dat er genoeg gecontroleerd wordt en dat de regels streng genoeg zijn.
Of zo eerlijk zijn om overal heel hard op te gaan controleren, maar dat gaan we toch niet doen omdat het geld kost.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Speederdd
AX Master
AX Master

Post by Speederdd »

Ik sluit me zeker aan bij 2Black.

Drinken + rijden is zeker niet goed, maar dit telt ook voor andere activiteiten/producten.

Op autoforum is drinken + rijden altijd een taboe, maar wat moeten we bv denken van fotos trekken tijdens het rijden ? van goeie muziek luisteren met een goeie installatie (zorgd dit nooit voor meer genot dan concentratie ?) of zoals laatste op de Ring van Brussels (maar 't was wel geen ax) van een blowjob rijdend op de middenrijstrook ?

Zoals 2Black het heel goed meld, vermoeidheid en ruzies vind ik zeker gevaarlijker of even gevaarlijk dan alcool. (zelf weet ik hoe ik rijd als ik kwaad ben door werk of relatie problemen .....)

Post Reply