sleuteltips

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman

sleuteltips

Post by raoel »

Bij de ingang van het cafe stond er: "Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil". Het gaat niet over AX specifiek, maar sleuteltips zijn toch altijd wel leuk. Wat heb jij bedacht?

Vandaag een moertje van de uitlaat, die wilde echt niet los. Ik heb een hele lange momentsleutel, kreeg er ook geen beweging in. Veel roest, maar ik wilde nog niet de boor pakken.

Het volgende bedacht:
http://raoeloomen.nl/foto/ax/ax.GIF

":-):-):-)" is Heidi. Die trok aan een spandband. De spandband zat aan sleutel maatje 13. Ik heb met een klemtang de bijbehorende bout op zijn plek gehouden. Het hele schroefdraad was slecht, maar na 15-20 min was de moer er toch echt af.

Ik ben sowieso fan van mijn hamer + beitel voor het grove werk (fuseekogels loskrijgen), heb ik van McDean :-)

En mijn momentsleutel van ~60cm lang helpt mij ook vaak. Ik koop liever een dop in de juiste maat dan de juiste sleutel...

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Raoel.. als je vaak aan roestige auto's sleutelt, koop je vanzelf zo'n setje;

Image

je klemt m op de moer, je draait m aan, moer barst, schroefdraad beschadigd niet :)

ideaal ook voor stuurkogels e.d. omdat daar de kogel vaak meedraait! :D
Image

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

gave tip, die ga ik halen ;-)

natuurlijk staat het topic nog open voor nog meer tips ;-)

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

en je moet momentsleutels NOOIT gebruiken om zoiets los te draaien, dan gaat je ijking vanzelf naar de kl*te :roll:

kan je beter een luiijzer kopen; (schuifgreep in Nlds)
Image
daar kan je vaak gewoon beetje op staan springen zonder dat het stuk gaat, dat is ook slecht voor je ratel namelijk!
Image

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

komt op het boodschappenlijstje ;)

Ik heb gelukkig nooit ontzettend veel kracht hoeven zetten op mijn lange momentsleutel... nee, ik snap dat dat niet slim is, daar zijn ratels niet voor...

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

http://www.toolware-gereedschap.nl/dops ... 4_153.html
niet duur ook (ken de website verder niet, was ff aan het googlen)
wel ff goed opletten voor de goede duimmaat uiteraard! dat probleem heb ik nu.. een 1/2duim momentsleutel, die braaf tot 270Nm gaat, maar een dop 36 is alleen in heel-duims :(
Image

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

tip van mijn eerste klusdag (aandrijfas vervangen bij rio in de schuur):
een pijp over het t-stuk/je ratel heen schuiven zodat je een verlenging van een meter hebt, dan komt die wielbout wel los :-)

en ook nog: een oliefilter kun je er af halen door iets (lange spijker?) in het filter te slaan en daar aan te draaien.

en een goeie tip van Paul: als je je blok opkrikt kun je de dynamo vervangen zonder moeilijk te doen (wel je motorsteun beetje losser doen)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Post Reply