Luchtvering onder een ax, kan dat?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Luchtvering onder een ax, kan dat?

Post by Browny »


Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Oef, vet karretje!! :)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Heel dik!
Freude am Fahren.

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

En hoe zit dat met de vering van bv. een BX? Kan dat ook op een AX?
Die Mini's op de pagina erna zijn trouwens pas vet :D

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nee, je krijgt niet zomaar een hydraulisch systeem in een AX.

De veerbollen voor zitten vast bovenop de veerpoot en komen dan je motorkap door en achter heb je een min of meer starre balk die je moet plaatsen waarvan de spoorbreedte groter is dan van een AX.
Achter moet dan de benzinetank weg. En dan moet je ook nog ergens ruimte vinden voor de pomp en het reservoir....
De geometrie van een compleet HP systeem is nogal anders en dus zou je ook nog allerhande verhogingen (blokjes) moeten inlassen om alles onder de juiste BX-hoek te krijgen.

Het is door Tom van Renard gedaan bij zijn 305, de zgn. 30(ni)X, en dat viel niet mee....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

van die ax zwerven al wat foto's op het forum.

ik denk dat deze ax ook wel airride moet hebben:
Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik zie alleen maar airride achter. Voor lijkt me veel moeilijker te maken. Als je bv hydraulica van een bx over wilt zetten moet je de hele voortrein aanpassen. En dan nog hou je een stuiterbak over omdat er geen bollen te krijgen zijn voor zo een lichte auto als een ax.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Die bollen zijn er in verscillende versies(druk) lijkt me dat je ze wel kan aanpassen voor een AX, net aan dan :roll: , overigens lijkt me de achteras wel te doen alleen voor is idd een behoorlijke ingreep, dan zou je de bollen op een andere plek moeten maken maar dat zal de werking niet ten goede komen, als het al werkt.
Maar het idee heb ik ook al eens mee gespeeld, zou je eens moeten kijken of het van een rover 114 aan te passen is die heeft ook veerbollen :shock:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Citrosan wrote:Die bollen zijn er in verscillende versies(druk) lijkt me dat je ze wel kan aanpassen voor een AX, .....
De bol druk is het probleem/punt niet.
De voornaamste verschillen zitten'm in de schokbreking, daar zitten de auto-specifieke verschillen.
Voor een AX moet je waarschijnlijk richting bollen van een BX 19 GTi 16v en daar is erg moeilijk aan te komen (meen ik me te herinneren). Die zijn het hardst qua schokbreking, de druk kun je gewoon zelf (laten) aanpassen.
Hoe hoger de druk, hoe zachter de vering.
Als experiment zou je kunnen proberen er hydractief bollen op te zetten maar denk niet dat dat werkt op een non-hydractief onderstel.
Het zou een erg leuk experiment zijn.... maar kans van slagen lijkt me erg gering.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

ik wil nu niet opscheppen maar waarom airride steken???? een beenharde ophanging is toch zovéél plezanter en zovéél lager als mijn ax ligt ie nu toch ook niet :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Netheo wrote:ik wil nu niet opscheppen maar waarom airride steken???? een beenharde ophanging is toch zovéél plezanter en zovéél lager als mijn AX ligt ie nu toch ook niet :D
airride is voor wussies die niet altijd laag willen rijden en voor stoefers :P

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

citrofenwick wrote:
Netheo wrote:ik wil nu niet opscheppen maar waarom airride steken???? een beenharde ophanging is toch zovéél plezanter en zovéél lager als mijn AX ligt ie nu toch ook niet :D
airride is voor wussies die niet altijd laag willen rijden en voor stoefers :P
en voor mensen die niet een bocht willen doorscheuren of gewoon om lekker zeeziek te worden.
Vriend van me met de golf G60 had vroeger een polo 6N2 GTI, héél eventjes op air gereden omdat het toch zo lekker laag gaat; maar na 5 minute wordt je er kotsmisselijk in van al dat ophoogwippen in de wagen. Is net het omgekeerde van een erg stugge ophanging. je hangt dan wel laag maar schiet alle kante uit. Echt geen aanrader als je iet of wat sportief wilt rijden.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Post Reply