Aanhangers wet rijbewijs B
Moderators: Rock's, webmasters
Aanhangers wet rijbewijs B
Zo he, wat kunnen ze dat moeilijk uitleggen bij blik op de weg (of is het wegmisbruikers)
Eerst zeggen ze dat je met B niet meer de 750 kilo totaal mag trekken (dus ledig gewicht + maximaal laadvermogen)
Het lijkt even alsof ze het daar bij laten, maar uiteindelijk komen ze dan toch aan bij wat echt het geval is...
Het totale gewicht de aanhanger hoeft helemaal niet onder de 750 te zijn!
Okok, onder de de 750 kilo totaal mag zoiezo, maar zwaarder ook!
De enige echte regel die ook in 2008 weer geld, is dat het gewicht van je aanhanger + zijn maximaal laadvermogen, niet over het ledige gewicht van je auto mag, en daarbij mag het totale gewicht van auto en aanhanger niet over de 3500 gaan...
Voorbeeld, paardentrailer dubbelasser:
Auto is een grand scenic van (ff verzonnen, weet het niet meer precies)
1500 kilo ledig, 690 laadvermogen = 2190 totaal
trailer is
450 kilo ledig, 830 laadvermogen = 1270 totaal
totaal 3460
Trailer + belading is onder ledig gewicht auto, en samen zijn ze onder de 3500... Dat mag dus!
Ondanks de dubbelasser aanhanger, en ondanks dat de trailer met belading toch ruim over de 750 gaat.
Deze gewichten horen op je kentekenbewijzen te staan dus je kan het zo uitrekenen
Eerst zeggen ze dat je met B niet meer de 750 kilo totaal mag trekken (dus ledig gewicht + maximaal laadvermogen)
Het lijkt even alsof ze het daar bij laten, maar uiteindelijk komen ze dan toch aan bij wat echt het geval is...
Het totale gewicht de aanhanger hoeft helemaal niet onder de 750 te zijn!
Okok, onder de de 750 kilo totaal mag zoiezo, maar zwaarder ook!
De enige echte regel die ook in 2008 weer geld, is dat het gewicht van je aanhanger + zijn maximaal laadvermogen, niet over het ledige gewicht van je auto mag, en daarbij mag het totale gewicht van auto en aanhanger niet over de 3500 gaan...
Voorbeeld, paardentrailer dubbelasser:
Auto is een grand scenic van (ff verzonnen, weet het niet meer precies)
1500 kilo ledig, 690 laadvermogen = 2190 totaal
trailer is
450 kilo ledig, 830 laadvermogen = 1270 totaal
totaal 3460
Trailer + belading is onder ledig gewicht auto, en samen zijn ze onder de 3500... Dat mag dus!
Ondanks de dubbelasser aanhanger, en ondanks dat de trailer met belading toch ruim over de 750 gaat.
Deze gewichten horen op je kentekenbewijzen te staan dus je kan het zo uitrekenen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
mja de regels zijn op zich zeer simpel.
Je mag een aanhanger rijden met B als :
- Het maximaal gewicht van de aanhanger minder is dan het ledig gewicht van de auto
- het gewicht van de combinatie niet boven de 3500 KG komt
- De combi niet langer is dan 7 meter.
E achter B is:
- De aanhanger mag niet het totaal toelaatbaar trekgewicht van de auto overstijgen. Echter het maximum gewicht van de aanhanger mag wel hoger zijn, als ie het maar neit weegt zeg maar. Stel: De auto mag 1500 KG trekken en de aanhanger mag 2000 KG wegen. Dan mag je de aanhanger beladen tot ie 1500 KG weegt.
- De aanhanger mag neit meer kogeldruk hebben, dan op het plaatje staat bij de kogel.
Ik heb afgelopen jaar E achter B gehaald
vandaar dat ik het nog weet.
Je mag een aanhanger rijden met B als :
- Het maximaal gewicht van de aanhanger minder is dan het ledig gewicht van de auto
- het gewicht van de combinatie niet boven de 3500 KG komt
- De combi niet langer is dan 7 meter.
E achter B is:
- De aanhanger mag niet het totaal toelaatbaar trekgewicht van de auto overstijgen. Echter het maximum gewicht van de aanhanger mag wel hoger zijn, als ie het maar neit weegt zeg maar. Stel: De auto mag 1500 KG trekken en de aanhanger mag 2000 KG wegen. Dan mag je de aanhanger beladen tot ie 1500 KG weegt.
- De aanhanger mag neit meer kogeldruk hebben, dan op het plaatje staat bij de kogel.
Ik heb afgelopen jaar E achter B gehaald

Jawel, maar zelfs politie snapt die regels vaak niet, of denken iig dat meer dan 750 kilo niet mag...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ja daag, het is niet de taak van de weggebruiker om de politie de verkeersregels goed te leren... (ze zijn toch zo koppig als de pest dus of het zin heeft...)DLS wrote:mja das jammer.. ach ik heb E achter B nu dus ik maak me er niet zo druk meer om...
maar anders zou je ook een uitdraai van het RDW mee kunnen nemen. Daar staan de regels ook heel duidelijk op..
Kijk uit, een Cactussssss
jep weet ik heel zeker.. het gaat echt om het totaal gewicht..:
[url=http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 167664.pdf]Klik hier voor RDW info]
Er staat dus:
De Lege auto MOET zwaarder zijn dan de aanhanger MAXIMAAL mag wegen
De totale combinatie. (MAXIMALE GEWICHT AUTO EN AANHANGER) moet minder zijn dan 3500 KG.
Oftewel:
Aanhanger is MAX 1500 KG AUto leeg is 1550 mag 400 KG laden = 1550+1500+400 = 3450 is dus toegestaan. Ook al is het een 2 asser..
[url=http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 167664.pdf]Klik hier voor RDW info]
Er staat dus:
De Lege auto MOET zwaarder zijn dan de aanhanger MAXIMAAL mag wegen
De totale combinatie. (MAXIMALE GEWICHT AUTO EN AANHANGER) moet minder zijn dan 3500 KG.
Oftewel:
Aanhanger is MAX 1500 KG AUto leeg is 1550 mag 400 KG laden = 1550+1500+400 = 3450 is dus toegestaan. Ook al is het een 2 asser..
Nee,TTF wrote:dus dat zou betekenen dat ik met een auto ambulance 450kg mag rijden met de AX 750kg er op.. met een pajero 1800kg er voor? = 3000kg ?
want
je moet niet het beladen gewicht rekenen,
maar het maximaal laadvermogen. Een Auto ambu is meestal tot 1500 - 2000 kilo te beladen

En dan komt die 3500 veelste snel dichtbij
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
En ja, dubbelasser/enkel asser maakt niet uit, alleen het gewicht.
Maar, denk er dus aan, reken ook met de auto met het Maximale laadvermogen het gewicht wat je er uiteindelijk opzet maakt niet uit (nuja, mag niet over dat maximale laadvermogen heen natuurlijk
)
Het is wel mogelijk, als jij een auto ambulance hebt, en je bent er niet van plan meer dan AXjes op te zetten (dus max 800 kilo), kan je hem door de RDW terug laten keuren, dan komt er op papier een maximaal laadvermogen van 800 te staan, en taadaa, dan mag het wel...
Maar papierwinkel moet je voor dokken. Maja, als je geen zin hebt omdaarvoor E achter B te halen een oplossing
Maar, denk er dus aan, reken ook met de auto met het Maximale laadvermogen het gewicht wat je er uiteindelijk opzet maakt niet uit (nuja, mag niet over dat maximale laadvermogen heen natuurlijk

Het is wel mogelijk, als jij een auto ambulance hebt, en je bent er niet van plan meer dan AXjes op te zetten (dus max 800 kilo), kan je hem door de RDW terug laten keuren, dan komt er op papier een maximaal laadvermogen van 800 te staan, en taadaa, dan mag het wel...
Maar papierwinkel moet je voor dokken. Maja, als je geen zin hebt omdaarvoor E achter B te halen een oplossing
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
sorry,heb nu 11 jaar mn rijbewijs maar ik begrijp nog steeds die regels niet hoor
hoe zit het dan met een kleine GEREMDE aanhangwagen??
daar mag je theoretisch ook niet mee rijden?
trailer van mn boot is ook zwaar,komt niet boven de 750 uit,zou beterzijn als hij geremd was.
kan toch niet zomaar een geremde van maken???




hoe zit het dan met een kleine GEREMDE aanhangwagen??
daar mag je theoretisch ook niet mee rijden?
trailer van mn boot is ook zwaar,komt niet boven de 750 uit,zou beterzijn als hij geremd was.
kan toch niet zomaar een geremde van maken???
16V POWERRRRR
Geremd mag wel met rijbewijs B gereden worden, ALLEEN,
door hem een reminrichting te geven verhoog je het maximaal laadvermogen zodanig dat je misschien met de gewichten, hier boven beschreven, niet meer uit komt. Maar als dat net goed gaat kan je gewoon met B rijden
Maar ik weet niet, als jij zelf een rem inrichting bouwt, of je dan verplicht bent hem te laten herkeuren. Lijkt me alleen bij aahangers die een eigen kenteken hebben.. (had dat dan weer niet te maken met het ledig gewicht?)
Als je hem niet hoeft hertekeuren veranderd je maximaal laadvermogen ook niet. Maar denk er dan dus wel aan dat je nog steeds niet meer mag laden dat dat maximaal laadvermogen!
door hem een reminrichting te geven verhoog je het maximaal laadvermogen zodanig dat je misschien met de gewichten, hier boven beschreven, niet meer uit komt. Maar als dat net goed gaat kan je gewoon met B rijden
Maar ik weet niet, als jij zelf een rem inrichting bouwt, of je dan verplicht bent hem te laten herkeuren. Lijkt me alleen bij aahangers die een eigen kenteken hebben.. (had dat dan weer niet te maken met het ledig gewicht?)
Als je hem niet hoeft hertekeuren veranderd je maximaal laadvermogen ook niet. Maar denk er dan dus wel aan dat je nog steeds niet meer mag laden dat dat maximaal laadvermogen!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nog ff een "stomme" vraag over aanhangers enzo.
Is het nou zo dat je met iets op je trekhaak max 80 km/u mag rijden?
Hoe zit het dan met die fietsendragers? Ook max 80 km/u?
Want je hebt ook die dragers die je op je achterklep monteerd.... daar zou je dan weer wel gewoon 120 mee mogen?
Of volg ik het ff niet
Is het nou zo dat je met iets op je trekhaak max 80 km/u mag rijden?
Hoe zit het dan met die fietsendragers? Ook max 80 km/u?
Want je hebt ook die dragers die je op je achterklep monteerd.... daar zou je dan weer wel gewoon 120 mee mogen?
Of volg ik het ff niet

"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Met aanhanger max 80 km/h. Een fietsendrager is geen aanhanger want heeft geen eigen wielen. Maar ja, iedereen met een aanhanger (of vrachtwagen) rijdt ook gewoon 100 want als je écht 80 gaat rijden ben je eerder een gevaar op de weg dan wanneer je gewoon netjes meerijdt met de rechterbaan...
Kijk uit, een Cactussssss
mja fietsendrager is gewoon de toegestane max. snelheid.. Dus 120 op de snelweg etc.. echt alleen een aanhanger is 80..
En zelf een reminrichting bouwen lijkt me niet echt een goed idee persoonlijk. Aangezien geremde aanhangers een oplooprem hebben, dus je remt, en als harder remt, komt de aanhanger wat dichterbij de auto, waardoor die ook begint te remmen...
En zelf een reminrichting bouwen lijkt me niet echt een goed idee persoonlijk. Aangezien geremde aanhangers een oplooprem hebben, dus je remt, en als harder remt, komt de aanhanger wat dichterbij de auto, waardoor die ook begint te remmen...
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kleine vraag cq tip hier:
ik heb een B-rijbewijs, mijn vriendin heeft BE.
Als ik nu haar trailer meeneem (520 kg) en ik gooi er voor 150 kg aan kasten in mag ik daar in principe niet mee rijden: een gekeurde trailer met kenteken mag immers aan z'n maximum laadvermogen komen en dat is in dit geval 1900 kg totaalgewicht (paardentrailer).
maar wat als ik die kentekenplaat nu thuislaat en m'n eigen witte plaat monteer...?
dan valt er namelijk voor een diender nagenoeg niks meer te bewijzen en een trailer zonder kenteken valt onder de 750 kg
ik heb een B-rijbewijs, mijn vriendin heeft BE.
Als ik nu haar trailer meeneem (520 kg) en ik gooi er voor 150 kg aan kasten in mag ik daar in principe niet mee rijden: een gekeurde trailer met kenteken mag immers aan z'n maximum laadvermogen komen en dat is in dit geval 1900 kg totaalgewicht (paardentrailer).
maar wat als ik die kentekenplaat nu thuislaat en m'n eigen witte plaat monteer...?
dan valt er namelijk voor een diender nagenoeg niks meer te bewijzen en een trailer zonder kenteken valt onder de 750 kg

paardentrailer moet een eigen plaat hebben. Max toelaatbare massa (1900 in jou geval) staat op de trailer zelf gegraveerd op een plaatje voor op waar je hem aankoppeld. Proberen kan altijdkevin.broke wrote:kleine vraag cq tip hier:
ik heb een B-rijbewijs, mijn vriendin heeft BE.
Als ik nu haar trailer meeneem (520 kg) en ik gooi er voor 150 kg aan kasten in mag ik daar in principe niet mee rijden: een gekeurde trailer met kenteken mag immers aan z'n maximum laadvermogen komen en dat is in dit geval 1900 kg totaalgewicht (paardentrailer).
maar wat als ik die kentekenplaat nu thuislaat en m'n eigen witte plaat monteer...?
dan valt er namelijk voor een diender nagenoeg niks meer te bewijzen en een trailer zonder kenteken valt onder de 750 kg

Last edited by grietje on TueFeb19, 2008 7:46:37 PM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
dubbelasser heeft geen kentekenverplichting hoor! Ik ben al diverse malen aangehouden met een dubbelassertje zonder nl...
Die heeft ook een maximummassa van 900 totaal (het is een lichte jongen ja..), maar heb nog geen gezeik gehad ivm twee assen... alleen een melding dat ik me aan de 750kg regel moet houden vanwege de witte plaat..
Die heeft ook een maximummassa van 900 totaal (het is een lichte jongen ja..), maar heb nog geen gezeik gehad ivm twee assen... alleen een melding dat ik me aan de 750kg regel moet houden vanwege de witte plaat..
Last edited by kevin.broke on TueFeb19, 2008 7:45:56 PM, edited 1 time in total.