wie weet iets van netwerken

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Locked
Maarten v E
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
Location: Sittard
Contact:

wie weet iets van netwerken

Post by Maarten v E »

dit is vel heeeeeel off topic, maar ik denk dat er vast wel iemand is die dit zal weten.

ik krijg binnen een paar dagen een nieuwe pc. Deze waar ik nu op werk gaat naar mijn kamer. Ik wil daar dus ook internet hebben. Nu heb ik internet via de kabel, @home, dat via een usb stekker in de pc zit.

nu mijn vraag

als ik in allebei de pc's een netwerkkaart heb, hoef ik dan alleen maar een kabeltje te hebben of deze 2 te verbinden>?

en


ziet de ene pc vanzelf dat ie aan die andere is gekoppeld (met windows XP)>?

en

Moet dan de ene pc altijd aanstaan wil ik op de andere internetten>?



ik hoor t wel als ene t weet

groeten

maarten

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Als ik jou was zou ik me gewoon een euhm ja hoe heet dat ding ook alweer router meen ik kopen. Dat is zo'n bakje waar je meerdere pc's op kan aansluiten zodat je dan ook op al deze pc's kan internetten... Wat je ook kan doen is gewoon die ene pc altijd aanzetten zodat je door je netwerkkaart kan internetten op je andere pc... Meer weet ik d'r ook niet van alleen dat het met die 2 netwerkkaarten alleen zeker werkt...

Pr0f
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun12, 2003 2:39:43 PM
Location: Delft

Post by Pr0f »

een usbmodem is eigenlijk niet wat je wil om meerdere pcs te verbinden...
je kan wel met een crosskabel de andere pc verbinden met degene waar het modem aan zit, nadeel daarvan is dat die ene pc altijd aan moet staan.
Andere optie is een router met modem kopen, dan sluit je allebei je pc's op de router aan, en je adslplugje gaat in de router.
A smile every mile.

RollieBollie
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: SunJun29, 2003 2:08:24 PM
Location: Amstelveen

Post by RollieBollie »

Ik begrijp dat je een USB modem hebt?
Die kan je dus helaas niet standaard "splitten" naar 2 pc's.
Zoals je zelf al schreef kan je dus 2 netwerkkaarten nemen en een crossed-over UTP kabel (crossed-over kabel en gewone UTP kabels zijn verschillend, pin 1 en 8 zijn namelijk in de crossed-over kabel gedraaid (of zoiets)). Helaas zal dan de PC waar internet binnenkomt wel aan moeten staan als je op de 2e pc wilt internetten.

Als je dit niet wilt, dan zal je moeten zoeken naar een router die dit dus verdeelt.
Dan wordt dus het plaatje als volgt: kabel/adsl -> modem -> router -> pc's.
Meestal moet je dan dus wel bepaalde dingen instellen.
Zelf haat ik het om teveel dingen moeten veranderen voordat iets werkt en heb ik dus voor het "netwerk" thuis een ADSL-router gekocht, enige wat ik moest instellen: internet provider username en password.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

`t is mijn beroep...

koop een cross cat5 netwerkkabel tussen de 2 pc`s.

enable op w2k of xp connection sharing naar je provider,
op de pc met het usb modem, (eigenschapen van die verbinding)
dhcp en dns worden automatisch goed gezet.

je hoeft verder niks te weten, het werkt dan gewoon.

beter is nog als je xp hebt de firewall ook meteen aan te vinken.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Eric wrote:`t is mijn beroep...

koop een cross cat5 netwerkkabel tussen de 2 pc`s.

enable op w2k of xp connection sharing naar je provider,
op de pc met het usb modem, (eigenschapen van die verbinding)
dhcp en dns worden automatisch goed gezet.

je hoeft verder niks te weten, het werkt dan gewoon.

beter is nog als je xp hebt de firewall ook meteen aan te vinken.



als het je beroep is waarom dan lastig prutsen ipv een router van 35 eur
verders maakt usb modem niet uit, er zit toch altijd van @home een appart modem ( overigens is dat usb modem geen modem maar een usb netwerkkaart)

het enige wat je hoeft in te stellen in de router is de naam van @home (cpxxxx-a) de rest gaat automatisch!
voordeel er hoeft nooit een pc aan te staan voor internet delen of iets dergelijks

met groeten van een al 5 jaar zeer te vreden @home gebruiker (ook namens de buren)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

vraag : nu mijn vraag

als ik in allebei de pc's een netwerkkaart heb, hoef ik dan alleen maar een kabeltje te hebben of deze 2 te verbinden>?


antwoord : ....

er staat niet dat ie veel kosten wil maken, dan staat er, ik heb 50 euro, wat kan ik het beste doen ;-)

een router is makkelijk, maar een gemiddelde internetter, komt vaak niet door menutjes van dns dhcp ip mac adres spoof portmap nat en andere dingen heen.
mijn ervaring is dat men met windows wel aardig ver komt.

een aardig advies zou wel een sweex routertje zijn, die doen het prima,
super cheap en als er vragen komen why not, off topic, de axclub staat voor niets.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Eric wrote:
een router is makkelijk, maar een gemiddelde internetter, komt vaak niet door menutjes van dns dhcp ip mac adres spoof portmap nat en andere dingen heen.
mijn ervaring is dat men met windows wel aardig ver komt.


Onzin, sorry.... Soms kan het met windows nog moeilijker worden dan een routertje instellen... Een Linksys is de meest effectieve en simpelste in gebruik. Een Sweex is ook een goed alternatief... Laaat je niet opschepen met Trust ofzo.. :D :)

Wat betreft Linksys... Je kunt voor 99 euro een router met accespoint kopen.. Dan kun je direct draadloos internetten als je wil.. Maar als je daar nog niet mee begint gewoon een routertje...

Joost> Klopt je krijgt NORMAAL gesproken een standaard COM21 of tegenwoordig een Motorola modem... Dan is het geen probleem.. Helaas is het zo dat men tegenwoordig mag kiezen voor een USB modem.. Dan wordt het echt wel wat ingewikkelder.!

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: wie weet iets van netwerken

Post by Handjes »

Fabriceer een Unix servertje van een oude PC. Zet daar ook de firewall op. In deze server gaan 2 netwerkkaarten. De een naar 'buiten', de andere naar een router. Je kunt dan onbeperkt PC's inpluggen op de router en je hebt meteen een binnennetwerk. Anders moet inderdaad jouw PC altijd aanstaan en wordt ook onevenredig belast, moet een firewall hebben, etc. Mijn server is een heeeeeele oud PC met een floppy, dus geen HD en geen koeling (lekker stil). Op de floppy staat het Unix pakketje. Je hebt ook routers die ingebouwde software (firewall) hebben. Dan is het servertje overbodig.

Zie optie 4 op deze website:
http://www.xs4all.nl/~wjsn/tekst/netwerk.htm

Maarten v E
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
Location: Sittard
Contact:

Post by Maarten v E »

topic mag dicht

heb een sweex routertje van 30 euro en t gaat allemaal werken

bedankt
maarten

Locked