Heren,
Waarschijnlijk neem ik binnenkort de laptop van n maat van me over. Deze laptop ben ik nu een paar dagen aan het uitproberen. Op zich bevalt die prima voor de relatief simpele dingen die ik doe op een pc.
Nu wil ik weten of ik in de huidige situatie een netwerk kan aanleggen. Dus bestanden kan uitwisselen tussen de verschilllende pc's. De setup is nu als volgt:
- Linksys wireless switch / router
- PC 1. Via een UTP kabel met de router verbonden
- PC 2. Via een UTP kabel met de router verbonden
- Laptop wireless met router verbonden.
Internet werkt op alle pc's + laptop zoals het hoort. Het enige wat dus nog resteert is een netwerkverbinding tussen de computers onderling.
Dus kan ik bestanden/printer delen met de huidige opstelling?
Thuisnetwerk
Moderators: Rock's, webmasters
-
- AX Master Spammer
Ook niet per se nodig, enige is dat je dan verschillende vwerkgroepen ziet onder Netwerklocaties, en niet alles onder 1 scherm.Glenn@nl wrote:Ja hoor moet allemaal best lukken
Zorg evoor dat iedere pc 'bestands en printerdeling voor microsoftnetwerken' ondersteund (bij uhh netwerkeigenschappen van de betreffende netwerkadapter staat dat)
En daarnaast moet je er geloof ik voor zorgen dat eidere pc in dezelfde werkgroep zit.
Standaard bestandsdeling zou voldoende moeten zijn, al heb ik hier simpele bestandsdeling onder XP uitgezet, had moeite om op admin shares zoals c$ te komen, maar gedeelde mapjes werkt met simpele sharing aan verder perfect.
-
- AX Master Spammer
Niet nodig voor intern file sharing, is alleen nodig als je je bestanden van buiten ook wil benaderen, daar is windows file sharing dan niet de beste optie voor, kan je beter een ftp servertje opzetten.Fietspomp wrote:En zorgen dat je firewall de betreffende poorten doorlaat,
of dat je router geen poorten blokkeert
-
- AX Master Spammer
Dan doe je het niet helemaal goed, als je je interne IP van je desktop gebruikt zal ie niet via het internet moeten lopen, en daar moet je dan gewoon mee kunnen verbindenPopmart wrote:Het is in ieder geval gelukt. Enige waar ik nu nog mee aan het klooien ben is VNC Viewer. De bedoeling is dat ik met de laptop de PC overneem. Enige probleem is nog dat de verbinding via internet loopt i.p.v. het netwerk.