Voedselprobleem AX Diesel

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Voedselprobleem AX Diesel

Post by kevin.broke »

Nou, ik heb me weer wat meegemaakt met m'n AXje!
Gisteravond tot laat nog een klusje gehad (netwerkje verbouwen) en daarna nog ff via Roermond terug. Onderweg van de klus naar R'mond draaide ik achter een Golf 5 1.9 TDI aan een autoweg op en... waar ik zo'n ding normaal gesproken prima bij kan houden reed ie me nu ineens het snot voor de ogen! Wel raar, muziek eens ff zachter gezet maar geen rare geluiden. Aangezien het leeg was ging het gas erop en ontdekte ik dat ik met h??l veel moeite de 140 haalde, kon er in ieder geval zeker niet overheen (waar ik afgelopen week nog zonder moeite over de 170 ging tegen een lichte helling op), raar dus!

Nou ja, het klonk normaal en ik zag geen rare lampjes dus dacht bij mezelf "ik kijk morgen wel" en reed door. Even op bezoek geweest bij iemand, ging de deur weer uit, de AX sloeg direct weer probleemloos aan maar begon ook gelijk h??l onregelmatig te lopen, klonk als een Sport met een snelle nokkenas zeg maar :? Na een minuutje stabiliseerde het weer, dus toch maar gaan rijden (Roermond - Haarlem.. niet het stuk weg om 's nachts met een kapotte auto te komen te staan, maar goed). Een kwartier later was ik Roermond amper uit of het blok begon gruwelijk in te houden, leek alleen redelijk te trekken als ik 'm boven de 3000 toeren hield. W??r gestopt, en het ding slaat me zomaar af. Starten had geen zin, dus ja, daar sta je dan om 1u 's nachts op de A2...

...in verband met m'n verhuizing had ik dus g??n gereedschap, g??n zaklamp enz bij me en ANWB lidmaatschap heb ik ten tijde van m'n grijze GT 1.6 al opgezegd, dus uiteindelijk de auto maar geduwd tot de eerste de beste pomp (had computers bij me dus laten staan was geen optie). Daar onder de kap gekeken en ontdekte lucht in de brandstofleiding.. Lekker k*t, de balg leek goed te werken maar ik bleef lucht oppompen (had net 100 km vantevoren getankt dus daar lag het probleem ook niet). Maar goed, hij wilde eerst lopen zolang ie op toeren bleef, dus dat zou nu ook moeten werken. E?n probleem: Hoe krijg je een diesel met lucht in de brandstofleiding aan de praat? Maar eens gaan brainstormen en daarna door m'n auto gaan zoeken of ik misschien een pittige starthulp ergens verstopt had. Uiteindelijk een bus remmenreiniger achter m'n stoel gevonden en die aan het blazen gehouden met ducttape over de knop. Daarna die bus in de luchtslang geschoven en toen maar eens gaan starten.. Hij sloeg nu w?l aan, en ik kan je zeggen: Dat loeit behoorlijk :D

Al hortend en stotend helemaal naar Haarlem gereden (snelheid varierend tussen 80 in 3 en 140 in 5, afhankelijk van hoe goed ie er op dat moment zin in had...), al stotterend door de bebouwde kom van Haarlem en hij sloeg precies voor m'n deur af. Karretje dus op een vrije parkeerplek om de hoek geduwd en me voorgenomen vanochtend maar eens te gaan zoeken.

Dus inderdaad gaan zoeken vanochtend (half 7 :?) en het probleem na ongeveer 3 kwartier kloten gevonden: In het stille straatje waarin m'n AX stond hoorde ik zachtjes wat gesputter als ik de balg in bleef drukken tot ie helemaal hard was; toen ik vervolgens m'n hoofd bij het luchtfilterhuis hield om te kijken waar dat gesputter vandaan kwam kreeg ik een fijne dieselnevel in m'n gezicht (altijd lekker, verse diesel op de nuchtere maag...). De Leiding eens losgehaald, dikke bout erin gestopt, slangklem erop en weer pompen.. en ja hoor, 3cm van de aansluiting op de bout werd de leiding nat.. Dus 10cm eraf gesneden, leiding iets anders gelegd, volgepompt met diesel en daarna weer op het brandstoffilter geprikt, ff starten en pompen tegelijk en m'n dieseltje tokkelt weer toppie: Een Punto JTD mocht het vanochtend alweer afleggen in een tussensprintje dus het vermogen is er ook weer :)

Moet wel weer zeggen: Ondanks wat capriolen ben ik niet op de snelweg blijven staan!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

jij maakt ook wat mee met en AX ;)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

haha.. ja nogal logisch ook eigenlijk. heb 'm pas 3 maandjes maar kocht 'm met net 266000.. nu staat ie alweer over de 285..

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

Leuk verhaal Kevin :) Rot voor je AX maar t is allemaal gelukkig weer goed.
**Stay Tuned**
Image
Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

haha lachen!!

heb je je gestolen GT al opgehaald?
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en voor mij is het ook alllemaal z??r interessante info.
Weet ik waar ik op moet letten / naar moet kijken als mijn dieseltje van dat soort kuren krijgt. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nope, die GT is blijven staan. staat er naar verluidt ?rg slecht bij. zal wel bij domeinen terechtkomen ofzo.

en @ MNM: de doorzichtige leiding in je dieseltje (aan de voorkant v/h blok, loopt van het brandstoffilter naar de pomp een stukje) is een erg handig indicatiemiddel: als daar lucht inzit is er iets mis met je balg, brandstofleiding of pomp. en bij een diesel lucht in je leiding = je blokje wil niet lopen (jij wel) :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hahaha, in dat geval is het overigens ook nog niet eens een kwestie van willen, maar eerder van moeten! ;)
Ik moet trouwens zeggen dat m'n dieseltje een stuk beter loopt nu ik er BP Ultimate in heb geknikkerd.
Maar ik denk dat er toch iets mis is onder de kap, want als ik een stukje achteruit rij, meurt 'ie gigantisch naar uitlaatgassen...
Wellicht lekke pakking van 't uitlaatspruitstuk?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je achteruit rijdt? dat klopt :lol: dan komen je uitlaatgassen naar binnen. wat op zich wel zou kunnen: tjek de doppen onder je achterbank eens. had m'n zwarte diesel nl. ook. en een lekje net voor de einddemper, onder de tank dus.
moest m'n hoofd uit 't raam houden om te kunnen ademen... :lol:

Post Reply