120pk uit een 1.4injectie blokje??? jaja

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

AXVTTurbo wrote:Sommige mensen zijn echt dom tuurlijk kan je een turbo op een carborateur motor plaatsen ook icm throttlebodies, als jij geen intercooler plaatst heb jij niks te zoeken bij je inlaat. en Kevin je bent nog dommer dan ik dacht een scherpe nokkenas? als je een 300 graden nokkenas hebt betekent dus dat ie bijna rond is, wat betekent dat? dat je kleppen langer open blijven, dus je nokkenas is stomper en niet scherper, blijkt wel weer dat je nog nooit een nokkenas in je handen hebt gehad.... oftewel een knooiert.

Groeten een vrouwelijke Turbo rijdster


Begrijp uit betrouwbare bron dat dit de tekst van (de vriendin van) Gideon Buurma is...

...weten we dat ook weer. Hij is niet voor nix gebanned zullen we maar zeggen??

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Throttle bodies hebben geen zin bij een turbo. Waarom... Simpel. Je neemt throttle bodies om de weerstand van het inlaat traject te verlagen en om ervoor te zorgen dat de verschillende inlaatpoorten niet met elkaar interfereren. Dat laatste gaat niet op want een turbo pompt de lucht de inlaatpoorten in waardoor je toch weer vast zit aan een inlaatbak, qua weerstand ben je zinloos bezig want de meeste weerstand komt bij de intercooler vandaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dat gevoel had ik ook al, maar waarom zou het dan w?l nut hebben? Saxo.VTS.16V?

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Lig hier dubbel van het lachen van onze vrouwelijk turbo rijdster, waarschijnlijk nog nooit onder haar ` eigen ` kappie gekeken :lol:

Bekend voorbeeld van een carb met turbo is overigens de Renault 5 GT Turbo en de Volvo 480 Turbo... 8)
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dat heb je mis Nico. Volvo 480 Turbo heeft EFI ;)

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Sander wrote:Throttle bodies hebben geen zin bij een turbo. Waarom... Simpel. Je neemt throttle bodies om de weerstand van het inlaat traject te verlagen en om ervoor te zorgen dat de verschillende inlaatpoorten niet met elkaar interfereren. Dat laatste gaat niet op want een turbo pompt de lucht de inlaatpoorten in waardoor je toch weer vast zit aan een inlaatbak, qua weerstand ben je zinloos bezig want de meeste weerstand komt bij de intercooler vandaan.


Wie zegt dat throttlebodies per defenitie onafhankelijk zijn? Een Nissan Skyline heeft een inlaatspruitstuk met in ieder inlaatkanaal een gasklep. Dat heeft hij niet voor niets en dat zijn toch ook throttlebodies?

In alle gevallen wil je de weerstand in het inlaattraject verlagen. Een intercooler is bij een turbo een noodzakelijk kwaad. Als je er voor zorgt dat over het hele inlaattraject de weerstand zo laag mogelijk is hoeft de turbo minder laaddruk te leveren. Minder laaddruk is minder temperatuurstoename van de gecomprimeerde lucht en geeft een lager drukverlies over de intercooler :wink:

Bij veel raceklasses zijn slechts 1 of 2 gaskleppen veroorloofd maar als ze de keuze hadden....
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Toch heb ik het gevoel dat het verschil minimaal is voor een geblazen motor. Een skyline heeft throttle bodies maar ook 2 turbo's. Er gaat op een gegeven moment zo ziek veel lucht die motor in, dat red je niet meer met 1 gasklep. Dat de gaskleppen allemaal uit een inlaatspruitstuk gevoed worden is nogal logisch anders moet je de turbo globaal richting de gaskleppen laten blazen, dan mist de helft van de lucht, en dat is inefficient.

We zijn er het er iig over eens dat de weerstand van het inlaattraject omlaag moet. throttle bodies verlagen de weerstand, maar het eerste wat ik aan zou pakken is de ic. Die heeft namelijk een veel grotere weerstand tov de gasklep. Mooie manier om te kijken of het nodig is is het drukverlies meten over de gasklep. Als dat er niet is dan is het plaatsen van throttle bodies redelijk zinloos. maar wel leuk
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:Als dat er niet is dan is het plaatsen van throttle bodies redelijk zinloos. maar wel leuk


Ik denk het niet. De turbocompressor zal nl. het geluid dempen.
Tenzij je voor een zespitter 6 afzonderlijke turbocompressor gaat monteren en 6 intercoolers.

Maar dan wordt het wel h??l geil :lol:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kakanox wrote:
Sander wrote:Als dat er niet is dan is het plaatsen van throttle bodies redelijk zinloos. maar wel leuk


Ik denk het niet. De turbocompressor zal nl. het geluid dempen.
Tenzij je voor een zespitter 6 afzonderlijke turbocompressor gaat monteren en 6 intercoolers.

Maar dan wordt het wel h??l geil :lol:


..... En onbetaalbaar :wink:

Blij dat ik geen verstand heb van Turbo's :P
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

onbetaalbaar zal nog wel gaan denk ik. De vraag is alleen waar je het laat onder je motorkap :lol:

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Niet eens zo zeer onbetaalbaar, maarre, waar laat je het allemaal? heb je weer een vermogenslurpend slangenstelsel nodig :lol:
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Sander wrote:Er gaat op een gegeven moment zo ziek veel lucht die motor in, dat red je niet meer met 1 gasklep.


Waarom niet? Het volume lucht door de gasklep blijft immers hetzelfde alleen de druk is hoger. Je hebt dan meer moleculen per inhoudsmaat en dus meer zuurstof in de verbrandingskamer.
Maar voor een normaal drukverschil over de gasklep ben ik het met je eens dat je beter een grotere of aparte gasklep(pen) kunt gebruiken. Maarja, dat is bij een vrij aanzuigende motor toch niet anders?

Het is gewoon simpele natuurkunde :)
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Saxo.VTS.16v wrote:Waarom niet? Het volume lucht door de gasklep blijft immers hetzelfde alleen de druk is hoger. Je hebt dan meer moleculen per inhoudsmaat en dus meer zuurstof in de verbrandingskamer.
Maar voor een normaal drukverschil over de gasklep ben ik het met je eens dat je beter een grotere of aparte gasklep(pen) kunt gebruiken. Maarja, dat is bij een vrij aanzuigende motor toch niet anders?

Het is gewoon simpele natuurkunde :)


Als je heel veel lucht door een kleine opening perst dan word het drukverlies op een gegeven moment te hoog. Smoren heet dat. Voordeel is wel weer dat de snelheid van de lucht omhoog gaat en dit is weer positief voor het vormen van mengsel.

Voor een atmosferische motor is het wel degelijk anders omdat het aanzuigen van lucht veel meer moeite vraagt en veel ineffici?nter gaat als het pompen van lucht. Dat is een van de redenen waarom het water een flat ingepompt wordt en niet aangezogen.

Simpele natuurkunde is het allang niet meer. :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Sander wrote:Voor een atmosferische motor is het wel degelijk anders omdat het aanzuigen van lucht veel meer moeite vraagt en veel ineffici?nter gaat als het pompen van lucht. Dat is een van de redenen waarom het water een flat ingepompt wordt en niet aangezogen.


Water is niet samendrukbaar en lucht wel dus die vergelijking gaat niet op.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Om het eens lekker ingewikkeld te maken: In principe is alles samendrukbaar ;)

Maar ook gas wordt in principe gepompt, al is het door z'n eigen overdruk.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Alles goed en wel.... het is dus toch wel beter om met meerdere of grotere gaskleppen te werken.
Nu blijkt dus ook dat mensen zichzelf tegenspreken in vergelijking tot een paar reacties geleden :lol:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ghehe, en zo blijkt ook dat ik al best wel wat weet maar ook nog een hoop moet leren :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Wat jij wilt. Zolang er geen drukverlies optreed over de gasklep heb je bij een turbo niets aan trottle bodies, en bij een atmosferische motor wel. Skyline heeft een 2,6L op 1,65 bar en is hoogtoerig. Das een hoop lucht, als je dan 1 gasklep hebt dan krijg je een niet werkbare grote gasklep. Check b.v. de evo en impreza. Zijn toch ook leuke geblazen motoren. met 1 gasklep. Als je een turbo op een ax schroeft zou ik geen geld en tijd steken in throttle bodies. Dat kan je veel beter gebruiken. Je kop flowen b.v. want daar heb je wel drukval.

Zelfs met een atmosferische motor wil je niet altijd de grootste gasklep. Dat heeft ook te maken met stroomsnelheid en mengselvorming.

Er is verschil tussen pompen en aanzuigen bij een motor. Ga maar na. In het carter heerst de atmosferische druk. Op het moment dat jij aan gaat zuigen moet de druk in de cilinder veel lager worden dan atmosferisch. Dus wordt de zuiger door het drukverschil afgeremd. Op het moment dat je een turbo gebruikt hoeft de motor niet meer aan te zuigen maar wordt de lucht de cilinder ingestuwd. m.a.w. de zuiger wordt niet afgeremd door drukverschil. Hij wordt zelfs een beetje naar beneden geduwt.

Wat water in flats betreft je kan het maximaal maar 10m opzuigen maar theoretisch onbeperkt meter oppompen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply