120pk uit een 1.4injectie blokje??? jaja

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

master-arnie wrote:Btw Ivar, zeg nooit nooit. Ik ken een autocrosser uit Bleskensgraaf die 300 pk uit een 2.0 16v haalt zonder turbo.... Tenminste dat beweert hij... Zijn krukas was er iig van gebroken, dus die kon het niet helemaal aan...


Dat kan wel ja. Dat die krukas breekt verbaast me dan echter niks... Er was een toerwagenklasse die reed met 2.0 16V motoren met 280 pk (je mocht er niet boven en niet onder, kon alleen spelen met koppel en koppelverloop). En die schijnen nog gewoon betrouwbaar te zijn geweest..

Daarnaast zijn er diverse tuningbedrijfjes die kitjes verkopen voor o.a. de Opel C20XE, tot zo'n 260 pk (N/A). Meer kan ook nog, maar dan raden ze je aan om over te stappen op een C20LET omdat het goedkoper is :D

Maar dat is dan natuurlijk met multipointinjectie.. met die monopoint kom je gewoon niet veel verder dan een dikke 100 pk denk ik. Scherpere nokkenas en grotere kleppen heeft bijv. geen zin, omdat je inlaat niet in m??r mengsel kan voorzien om te verbranden...

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

heye op mijn mods een nokkenas loslaten, welke zou ik moeten pakken..

http://www.needforspeed.co.uk/pages/sbv_pt.asp?Type=1&Category=5&User=NFS&vehicle=CT_AX01

trouwens wat maken kleppen veren nog uit ???
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Klepveertjes vervangen zou ik niet doen. Ik weet zeker dat de originele veertjes van een AX het redden tot zo'n 8300 r/min. Ik weet van Geert Brookman dat TU-blokjes vanaf 9000 r/min klepveertjes gaan breken en dat het dan geen feest meer is. Een marge van 500 r/min lijkt me - voor een "dagelijkse" auto - wel prettig, en die 200 toeren extra zal ook nog wel lukken met de originele klepveertjes. Hij kan hooguit nog IETSJE feller worden bovenin... Weinig toegevoegde waarde denk ik, tenzij je een andere nokkenstok koopt, dan monteer je alles wat erbij hoort. But correct me if I'm wrong ;)

Hmm, je gaat een andere nokkenas kopen, dat verandert het verhaal. Wat wil je precies met die auto? Een sport-nokkenas is al behoorlijk scherp nl., een road/rally nokkenasje kan nog wel maar denk niet dat je verder dan dat moet gaan. Het wordt een mooie auto, maar ga je hem alleen maar gebruiken voor shows & sprints of wil je ook nog een beetje " normaal" rijplezier? Moet je vriendin er nog mee op pad?

...maar goed, omdat je meer wil - mijn ideale 1.4 TU:
285 Piper erin van die site (scherp zat maar niet helemaal zo leip dat er niet meer mee valt te rijden, de 300 is denk ik wat onprettig bij normaal rijgedrag) :) Dan de kop weg brengen, setje grotere klepjes erin en helemaal laten flowen. 4 ultralichte zuigertjes erin die meer compressie opleveren en exact afgewogen zijn (weet niet in hoeverre de originele nog zijn te verbouwen), krukas laten slijpen en balanceren, en dan een afgedraaid vliegwiel erop (bij voorkeur van een 1.6 en met een OMP sportkoppeling eraan :)). Mijn inlaat zouden sowieso throttlebodies worden met een KMS of Emerald ECU, maar jij bent meer van de carburateurs geloof ik en dan moet je gewoon webertjes hebben. Misschien eens kijken voor 45mm ipv 40. Goeie spaghetti eraan, open pijp met een goede demper, ff inrijden en scheuren maar.

Ik geloof dat jij voor je ideale motor wil gaan en je bent vrij rigoreus... dan kan je het misschien maar beter in 1x goed aanpakken, veel geld uitgeven en daarna hopelijk HEEL blij zijn :)

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Dus wat ik nog moet doen:

- 285 Piper erin
- Kleppenveertje dan meteen
- Grotere kleppen heb ik al aangezien t een kop van een sport is
- Zuigertjes, loont zich dat echt ?
- Krukas laten slijpen en balanceren
- Een afgedraaid vliegwiel erop
- OMP sportkoppeling

45mm webers worden iets teveel heb ik me laten vertellen.
Ik heb al een raceworld spaghetti van 4-->2-->1 met een open uitlaat en een ax remus einddemper
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ik denk dat het meer kost dan 't uiteindelijk gaat opleveren, maar beschreef m'n ultieme TU-blok. Meer dan een 130-135 pk hoef je sowieso niet echt op te rekenen denk ik, als je 'm nog enigszins rijdbaar en betrouwbaar wil houden. De laatste loodjes zijn het zwaarst, dat geldt ook voor tuning...

Weet zeker dat je ook goedkoper uit bent met een ombouw naar 1.6 16V dan met het bovenstaande.. en dan is een ultieme 1.4 ineens een stuk minder ultiem.

Op mijn eerste sport waren 45mm webers geschroefd met een zelfbak spruitstuk, en die ging als een idioot als ie eenmaal op toeren was, maar verslikte zich inderdaad bij lage toerentallen regelmatig en was verdomd lastig om af te stellen naar 't schijnt (kon 't toen zelf nog niet, maar dat werd me verteld :)). Overigens had de gele Lotus Elan van de foto's 48mm webers geloof ik, op een 1.6je, en dat hoorde zo...

Wacht ff, ik pb je even, weet misschien iemand die meer info voor je heeft.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ik heb afgelopen weekend trouwens een Peugeot 106 met peugeot MI16 blok gezien :P Zijn helemaal niet zoveel aanpassingen voor nodig om zoiets in een AX passend te maken... Alleen een paar andere Motorsteunpunten lassen :P

Dit was trouwens een crossauto uit Hveld en produceerde 240 pks :twisted:
Freude am Fahren.

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Mi16?
Met het nieuwe of met het oude blok?

oftewel, 160PK met lang inlaat traject(oud) of de 155pk met variabele inlaat?(nieuw)

Overigens, die EX_AX van Fast Eddie zit momenteel op 127PK aan de wielen, met nog steeds een 1.4Multipoint :wink:

Overigens, uit nieuwsgierigheid, wat zou deze set-up doen?
1.4(van origine een mulitpoint) op Webers, spaghetti spruitstuk en een Devil eindpijpje?
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

met 110 pk in mijn gti zou ik al tevreden zijn en daar is wel ff wat meer aan gebeurd!!! maar wel leuke dat ie zo positief is!!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

110 pk is voor jou geen droom denk ik Joris ;) Dat zal er best inzitten gezien de aanpassingen!

Een mi16 in een ax? Oef... veeeeel werk, die past ook niet zomaar op een Ax versnellingsbak. Dan zou je het belhouse moeten gaan verlassen/aanpassen. Kabelboom verbouwen, steekassen, motorsteunen...
Pffff teveel gewoon :S
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

master-arnie wrote:Ik heb afgelopen weekend trouwens een Peugeot 106 met peugeot MI16 blok gezien :P Zijn helemaal niet zoveel aanpassingen voor nodig om zoiets in een AX passend te maken... Alleen een paar andere Motorsteunpunten lassen :P

Dit was trouwens een crossauto uit Hveld en produceerde 240 pks :twisted:


Sounds cool... heb je foto's gemaakt?

Vind het overigens wel typisch dat al die ombouwers voor XU-blokken blijven kiezen... voor een C20XE van Opel hoef je geen extra plaats te maken en die zijn net zo snel

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Btw, heb heel ff m'n best zitten doen en het uitgerekend :)

Het theoretisch maximum wat je kan halen uit een enkel gasklephuis met een diameter van 40mm dat zowel voor de brandstof als de luchttoevoer zorgt is zo'n 111,5 pk.

Hierbij is vanaf 85-90% van deze waarde de inlaat al de bottleneck. Het gemiddelde hieruit is 97 pk. In theorie moet je dus je monopointinjectie eraf donderen zodra je meer wil dan de bovenstaande 97 pk.

De enige juiste manier om dit op te vangen (als je de inlaat dus niet aan wil passen) is drukvulling.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

hmmm, dus m'n webers max: 111,5 x 4 = 446pk :lol:
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

betterman wrote:hmmm, dus m'n webers max: 111,5 x 4 = 446pk :lol:


Bij webers zit het iets anders, heeft met vacuum, de venturi en de sproeiers te maken ofzo. Weet ik niet precies, ben geen carb man.

Weet wel dat je met 4 gasklephuisjes van 40mm MEER dan het viervoudige vermogen kan ontwikkelen :D Helaas moet de rest van de motor daar ook berekend zijn ;)

Overigens: Een MI16 met 40mm webers wist iets van 190 pk te ontwikkelen. Je hebt dus nog genoeg reserve in airflow over ;)

Leuk detail is dat je auto makkelijker af te stellen zou zijn, zou je kleinere carbs gebruiken.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

hmm, loopt goed stationair en trekt lekker gelijkmatig op, over afstellen hoef ik me geen zorgen te maken :lol:
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

GTE wrote:
Image

Image


*Denkt met weemoed terug aan die hele snelle tijd in zijn R5 GTT*

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Die zijn wel rap idd. Leuk feitje: Een AX met 1.4 turbo is sneller ;)

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

kakanox wrote:Die zijn wel rap idd. Leuk feitje: Een AX met 1.4 turbo is sneller ;)


En nooit in serie productie gebouwd :wink:
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Simpele Ziel wrote:
kakanox wrote:Die zijn wel rap idd. Leuk feitje: Een AX met 1.4 turbo is sneller ;)


En nooit in serie productie gebouwd :wink:


Een HELE snelle R5 GTT ook niet ;)

Toen misschien wel, maar 0-100 in een kleine 8 seconden is niet extreem tegenwoordig :lol:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kakanox wrote:
Simpele Ziel wrote:
kakanox wrote:Die zijn wel rap idd. Leuk feitje: Een AX met 1.4 turbo is sneller ;)


En nooit in serie productie gebouwd :wink:


Een HELE snelle R5 GTT ook niet ;)

Toen misschien wel, maar 0-100 in een kleine 8 seconden is niet extreem tegenwoordig :lol:


Tegenwoordig niet, maar in die tijd kon je het leven van een BMW-rijder flink zuur maken met zo'n GTT :P
Freude am Fahren.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kakanox wrote:
Simpele Ziel wrote:
kakanox wrote:Die zijn wel rap idd. Leuk feitje: Een AX met 1.4 turbo is sneller ;)


En nooit in serie productie gebouwd :wink:


Een HELE snelle R5 GTT ook niet ;)


pomtiedomtiedom

Image

daar zijn er zat meer van dan een ax turbo :lol:

Post Reply