Klepveertjes vervangen zou ik niet doen. Ik weet zeker dat de originele veertjes van een AX het redden tot zo'n 8300 r/min. Ik weet van Geert Brookman dat TU-blokjes vanaf 9000 r/min klepveertjes gaan breken en dat het dan geen feest meer is. Een marge van 500 r/min lijkt me - voor een "dagelijkse" auto - wel prettig, en die 200 toeren extra zal ook nog wel lukken met de originele klepveertjes. Hij kan hooguit nog IETSJE feller worden bovenin... Weinig toegevoegde waarde denk ik, tenzij je een andere nokkenstok koopt, dan monteer je alles wat erbij hoort. But correct me if I'm wrong
Hmm, je gaat een andere nokkenas kopen, dat verandert het verhaal. Wat wil je precies met die auto? Een sport-nokkenas is al behoorlijk scherp nl., een road/rally nokkenasje kan nog wel maar denk niet dat je verder dan dat moet gaan. Het wordt een mooie auto, maar ga je hem alleen maar gebruiken voor shows & sprints of wil je ook nog een beetje " normaal" rijplezier? Moet je vriendin er nog mee op pad?
...maar goed, omdat je meer wil - mijn ideale 1.4 TU:
285 Piper erin van die site (scherp zat maar niet helemaal zo leip dat er niet meer mee valt te rijden, de 300 is denk ik wat onprettig bij normaal rijgedrag)
Dan de kop weg brengen, setje grotere klepjes erin en helemaal laten flowen. 4 ultralichte zuigertjes erin die meer compressie opleveren en exact afgewogen zijn (weet niet in hoeverre de originele nog zijn te verbouwen), krukas laten slijpen en balanceren, en dan een afgedraaid vliegwiel erop (bij voorkeur van een 1.6 en met een OMP sportkoppeling eraan
). Mijn inlaat zouden sowieso throttlebodies worden met een KMS of Emerald ECU, maar jij bent meer van de carburateurs geloof ik en dan moet je gewoon webertjes hebben. Misschien eens kijken voor 45mm ipv 40. Goeie spaghetti eraan, open pijp met een goede demper, ff inrijden en scheuren maar.
Ik geloof dat jij voor je ideale motor wil gaan en je bent vrij rigoreus... dan kan je het misschien maar beter in 1x goed aanpakken, veel geld uitgeven en daarna hopelijk HEEL blij zijn