Andere tankinhoud...

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Andere tankinhoud...

Post by Mekkio »

Ik ben er altijd van uitgegaan dat ik een tank heb van 43 liter heb, zoals het boekje aangeeft en alle info-sites die ik maar bezoek. Maar toen ik na Full Speed Rosmalen weer terug naar huis reed, me benzinelampje zag branden en ik mijn oog liet vallen op de dagteller, was ik onder de indruk dat ik de "goedkope" pomp bij mij in de buurt wel zou halen en dus niet op de snelweg hoefde te tanken. En jah, toen stond ik opeens stil op de vluchtstrook zonder benzine! Vader gebeld die toen langskwam met een kleine jerrycan met een paar litertjes benzine erin.
Die hoeveelheid in me achterhoofd houdend en et feit dat ik nog wat kilometers moest rijden om bij mijn pomp te komen en dus wat van die liters verbrandde, kwam ik tot de conclusie na het tanken dat er maar iets van 40 liter in mijn tank gaat! Dat je een afwijking hebt, OK. Kan altijd. 42 of 44 liter, geen punt, maar dat ik zomaar iets van 3 liter minder kan tanken vind ik toch wel een grote afwijking.

ZX1.4i wrote:Vertrouw dat lampje nooit bij een Citroën/Peugeot :cry:

Ben een keer na 10km stil komen te staan met mijn Xsara 1.9D nadat lampje ging branden, volgens het boekje zit er dan nog 6L in :roll:

Nee dan is de 306 1.9D break die ik had leuker, lampje ging niet branden en de naald was al op behoorlijk leeg.
Ik tanken, en er gaat 61L in :shock: , knap hoor als het boekje zegt 59L tankinhoud.


Nou lees ik net dus dat berichtje van ZX1.4i, dat hij een keertje 61 liter in een tank gooide, die maar 59 liter groot hoorde te zijn. Beter een grotere tank hebben als een kleinere, maar hoe komt het dat tanks verschillen? Hoe kan de mijne nou zoveel kleiner zijn als aangegeven?
Heeft iemand anders ook niet zoiets geconstateerd?

Is er een mogelijkheid om je tankinhoud te controleren of meten, zonder hem helemaal leeg te rijden en hem dan gewoon simpel weer helemaal vol te gooien?
Denk et niet, maar vraag et toch maar ff.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

tankinhoud is sowieso maar afhankelijk van de temperatuur van de benzine. als jij warme benzine meeneemt en het vervolgens koud in je tank gooit, gaat er meer in.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

kakanox wrote:tankinhoud is sowieso maar afhankelijk van de temperatuur van de benzine. als jij warme benzine meeneemt en het vervolgens koud in je tank gooit, gaat er meer in.

Huh?? Een liter is een liter toch? Scheelt dat temperatuursverschil 2 liter in je tank??
Heb je m tot t nokkie gevuld?? Dus niet gelijk stoppen als de tankspuit de eerste keer afslaat, maar tot zn strot doorvullen?
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

kakanox wrote:tankinhoud is sowieso maar afhankelijk van de temperatuur van de benzine. als jij warme benzine meeneemt en het vervolgens koud in je tank gooit, gaat er meer in.


Maar de benzine die in je tank zit, wordt dus warm an zet uit. De benzine die uit te slang komt, is toch gewoon koud? Hoe kan et dan dat die dag toch minder de tank in is gegaan? Zoveel had ik toen niet gereden en zo warm was et niet toen et de tank in ging :?

blueduck wrote:Heb je m tot t nokkie gevuld?? Dus niet gelijk stoppen als de tankspuit de eerste keer afslaat, maar tot zn strot doorvullen?


Neeh, ik vul em altijd iets door :) Dus daar ligt et helaas niet aan.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Tank je altijd bij dezelfde pomp? Misschien staat hun afgifte meter wel niet helemaal goed. Weet niet hoe exact pomp is.

Lijkt me opzich wel vrij nauwkeurig omdat het ze anders geld gaat kosten. Maar je weet het nooit he.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Silver Lion
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: SatOct29, 2005 7:49:42 PM
Location: Oosterwolde

Post by Silver Lion »

Mark wrote:Tank je altijd bij dezelfde pomp? Misschien staat hun afgifte meter wel niet helemaal goed. Weet niet hoe exact pomp is.

Lijkt me opzich wel vrij nauwkeurig omdat het ze anders geld gaat kosten. Maar je weet het nooit he.


Dit heb ik ook, bij ons in het dorp, bij de ene pomp gaat er volgens de pompmeter 1,5 liter :shock: meer in.
PEUGEOT GENERATION >>> RADIO 1 FM
Image

NEXT PROJECT: 40mm verlaging KONI

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Silver Lion wrote:
Mark wrote:Tank je altijd bij dezelfde pomp? Misschien staat hun afgifte meter wel niet helemaal goed. Weet niet hoe exact pomp is.

Lijkt me opzich wel vrij nauwkeurig omdat het ze anders geld gaat kosten. Maar je weet het nooit he.


Dit heb ik ook, bij ons in het dorp, bij de ene pomp gaat er volgens de pompmeter 1,5 liter :shock: meer in.


Nah jah, wat is dat nou weer voor rare zooi? :?
Zit je een beetje voor 30 liter te betalen terwijl je misschien maar 28,5 hebt getankt...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

benzinepompen mogen marges geven.. omdat hun de benzine ook aangeleverd krijgen in marges.. als de druk hoog staat heb je meer schuim/lucht dus zit er minder benzine in. temperatuur doet uitzetten/krimpen.. allemaal dat soort dingen..

niet sputteren, soms valt dat in jouw voordeel!


wat echter nu waarschijnlijk het probleem is:
-de benzinetanken zijn van kunstof, kunstof krimpt en zet uit. de tanks onder onze autos zijn gem. 15jaar oud, al 15jaar zijn die tanks dus aan het krimpen en uitzetten, dat dit niet meer de originele maat heeft is dus niet gek!

wat ook gewoon kan is dat de tank nog niet helemaal leeg was, maar de pomp niet helemaal het onderste uit de kan haalt..
Image

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

q01z wrote:benzinepompen mogen marges geven.. omdat hun de benzine ook aangeleverd krijgen in marges.. als de druk hoog staat heb je meer schuim/lucht dus zit er minder benzine in. temperatuur doet uitzetten/krimpen.. allemaal dat soort dingen..

niet sputteren, soms valt dat in jouw voordeel!


wat echter nu waarschijnlijk het probleem is:
-de benzinetanken zijn van kunstof, kunstof krimpt en zet uit. de tanks onder onze autos zijn gem. 15jaar oud, al 15jaar zijn die tanks dus aan het krimpen en uitzetten, dat dit niet meer de originele maat heeft is dus niet gek!

wat ook gewoon kan is dat de tank nog niet helemaal leeg was, maar de pomp niet helemaal het onderste uit de kan haalt..


Aha, dat zou een goede verklaring zijn jah :)
Zou je dat laatste dan verholpen kunnen worden met een andere pomp? Of zullen alle pompen zo'n beetje etzelfde werken? Of kan er een pomp van een andere auto in? :o

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik weet niet of je dat daarmee verhelpt..

tank schoonmaken helemaal en je pomp ook zal wel helpen..

maar hoevaak rij je nou leeg, dus wil je al die moeite wel doen? ;)
Image

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

q01z wrote:ik weet niet of je dat daarmee verhelpt..

tank schoonmaken helemaal en je pomp ook zal wel helpen..

maar hoevaak rij je nou leeg, dus wil je al die moeite wel doen? ;)


Neeh, dat is ook wel zo, maar is toch eigenlijk ook wel zonde om dan dat laatste beetje wel te moeten tanken, maar nooit te gebruiken...

Maar hoe vaak rij ik em nou leeg? Ha, hopelijk nooit meer :lol:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je kan ook natuurlijk 3liter eerder stoppen, maar dan moet je wel weer 3 liter eerder tanken! :shock:

is wel goedkoper natuurlijk ;) :lol:
Image

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

q01z wrote:je kan ook natuurlijk 3liter eerder stoppen, maar dan moet je wel weer 3 liter eerder tanken! :shock:

is wel goedkoper natuurlijk ;) :lol:


In een zekere zin wel, maar je kan ook weer 3 liter minder rijden :D
En dat op de snelweg kan best wel wat km's zijn als je dan 1 op 18 rijdt ;)
Dat was dus ook de reden waarom ik toen niet thuiskwam en net na Utrecht langs de kant stond :lol:

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Bron: http://www.trosradar.nl/

Betaalt u teveel voor benzine{quest} [28-11-2005]


Iedereen die auto rijdt kent het gevoel. Je staat bij het benzinestation, je vult je tank en het lijkt alsof er veel meer ingaat als de vorige keer. Van het Radar Testpanel heeft 22% dat wel eens geconstateerd dat er meer brandstof in de tank gaat dan er in past. Kloppen die liters wel? Radar neemt de proef op de som.

De test
In Nederland zijn er zo'n 4350 tankstations. De grote merken zijn Shell, BP, Esso, Texaco, Q8 en Total en dan zijn er nog de onbemande stations van Tango en Tinq en natuurlijk de zogenaamde witte pomp waar je het minst betaalt voor een liter benzine of diesel. Wij zijn met vijf jerrycans van 10 liter langsgegaan bij vijf tankstations die volgens Radarkijkers te weinig geven. We tanken precies tien liter en houden ons daarbij aan de regels die een expert ons voorgeschreven heeft. We verspillen geen druppeltje en we tanken drie keer diesel en twee keer Euro '95. Op het oog zijn er aanmerkelijke verschillen zichtbaar, maar daar laten we ons niet door misleiden. Wij brengen onze jerrycans naar een onafhankelijk laboratorium in Hoogvliet dat gespecialiseerd is in het bepalen van het volume van vloeistoffen. Zij hanteren een waterdichte meetmethode. Van de vijf jerrycans vertonen er vier een behoorlijke afwijking.

Nederlands Meetinstituut
De tankstations staan onder controle van het Nederlands Meetinstituut. In opdracht van het Ministerie van Economische zaken controleren zij in verschillende steekproeven alle pompen in Nederland. Daarbij kijken ze of de vloeistofmeters verzegeld zijn en meten ze hoeveel de pomp precies afgeeft. De marge mag maximaal 0,5 procent zijn. Dus de pomp mag maximaal 0,5 procent meer of minder geven. Bij grotere afwijkingen wordt de pomp buiten werking gesteld

Radar test opnieuw
Omdat wij het zekere voor het onzekere willen nemen, bezoeken we nogmaals 20 pompen verspreid over Nederland en tanken wij weer steeds 10 liter benzine of diesel. Ditmaal gebruiken we jerrycans die van tevoren gewogen zijn en worden afgesloten met een zelfzegelende dop. De resultaten zijn opzienbarend. Door heel Nederland namen we 25 monsters van 10 liter benzine Van de 23 betrouwbare metingen die wij hebben gedaan vertonen er 22 een afwijking naar beneden. Slechts een pomp gaf precies 10 liter. 10 pompen vertonen een afwijking van meer dan 0,5 procent, de marge die het NMI toestaat. Drie keer is het verschil 0,6 procent, 3 x 0,7 procent, 3 x 0,8 procent en een keer bedraagt het verschil maar liefst 0,9 procent.

Conclusie
De verschillen lopen dus op tot bijna 1 procent. Dat lijkt niet veel. In het ergste geval krijgt u als u 60 liter tankt een halve liter minder. Dat kost u dus zo'n twee kwartjes. Maar we kunnen de zaak ook omdraaien: een gemiddeld tankstation zet 5 miljoen liter per jaar om. Als daarvan 0,9 procent niet geleverd, maar wel betaald wordt levert dat een aardig kasverschil op. Zo'n 54.000 euro om precies te zijn.

Nu is de afwijking in veel gevallen gelukkig niet zo groot, maar opvallend is wel dat de afwijking altijd naar beneden is en nooit naar boven. U krijgt dus altijd te weinig en nooit te veel.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

De verschillen lopen dus op tot bijna 1 procent.

Dat het afwijkt had ik eigenlijk wel verwacht, maar het valt me nog aardig mee, die 1% :shock: Had wel meer verwacht.

En op zo'n AX tankje is dat eigenlijk niet echt te merken. Maar dit is natuurlijk wel te betreuren: je betaalt (de hoofdprijs) voor 40 liter, maar je krijgt eigenlijk maar 39 1/2 liter.

En wat doe je eraan als consument? :(

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Glenn@nl wrote:En wat doe je eraan als consument? :(


Radar inschakelen :lol:

Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 320
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Post by Gideon »

hebben jullie er weleens over nagedacht dat als je de tank leegrijdt dat je ook je leidingen leeg rijd? is heel simpel het benzine moet ook door de leidingen heen. daarom is het zo dat je als de tank helemaal leeg is echt veel erin kunt gooien
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Gideon wrote:hebben jullie er weleens over nagedacht dat als je de tank leegrijdt dat je ook je leidingen leeg rijd? is heel simpel het benzine moet ook door de leidingen heen. daarom is het zo dat je als de tank helemaal leeg is echt veel erin kunt gooien


Die redenatie klopt niet, je leidingen en branstoffilter vullen zich pas als je de motor start, daarom moet je na een lege tank altijd langer doorstarten. En al zou het wel kloppen, in de leidingen en filter gaat hooguit een kwart liter, en dat is ruim genomen :wink:

Ik heb trouwens weleens gehoor dat de tank in de loop der jaren wat '
doorzakt'. En dat er zodoende dus meer in kan. Of het waar is weet ik niet.

Lijkt me iets voor mythbusters :P
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jeetje, bijna 1%??

wat zijn we toch weer nederlanders.. :? bijna een halve liter op onze tank???

pffff
Image

Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 320
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Post by Gideon »

Kakelbont wrote:
Gideon wrote:hebben jullie er weleens over nagedacht dat als je de tank leegrijdt dat je ook je leidingen leeg rijd? is heel simpel het benzine moet ook door de leidingen heen. daarom is het zo dat je als de tank helemaal leeg is echt veel erin kunt gooien


Die redenatie klopt niet, je leidingen en branstoffilter vullen zich pas als je de motor start, daarom moet je na een lege tank altijd langer doorstarten. En al zou het wel kloppen, in de leidingen en filter gaat hooguit een kwart liter, en dat is ruim genomen :wink:

Ik heb trouwens weleens gehoor dat de tank in de loop der jaren wat '
doorzakt'. En dat er zodoende dus meer in kan. Of het waar is weet ik niet.



Lijkt me iets voor mythbusters :P


plastic doorzakken?:S
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI

Post Reply